Helgeland
Kallesignal: LIWY - IMO 9177076 - Hjemmehavn: Sandnessjøen
Siste rederi i Norge: Boreal Sjø, Hammerfest
|
Status: Testbåt for Volvo Penta som "Penta 40"
|
Loa: 37,15 m
Br: 10,61 m Dr: 1,69 m | De: 3,8 m BRT: 401 | NT: 126 |
Passasjerer: 199 | Last: 14 tonn
Fart: 32 knop Verft: Båtservice Mandal (16) Skipskontrollen, fartsområde 4 |
Motor: 4 x MTU 12V183TE92
BHP pr motor: 849 | KW: 625 Fremdrift: Propell (Servogear VD 820B) Skrog: Aluminium |
28. oktober 1997:
Levert fra Båtservice Mandal, Mandal (16) til Helgeland Trafikkselskap, Sandnessjøen. Loa: 37,15 m, br: 10,61 m og sertifisert for 199 passasjerer med en fart på 32 knop. Satt i rute Sandnessjøen - Træna 10. juni 1999: Drift og eierskap overført til Helgelandske AS. 13. juni 2005: Drift og eierskap overført til Connex Norge, Hammerfest. 14. januar 2008: Drift og eierskap overført til Veolia Transport Nord, Region Helgelandske, Sandnessjøen 17. september 2009: Grunnberøring i innseilingen til Lovund med 9 passasjerer ombord. Pga springflo var det unormalt høy vannstand denne dagen og fartøyet kommer unna det hele med små skader. 13. desember 2009: Kjørte på en stake i innseilingen til Lovund med 16 passasjerer ombord. Stor skade i baug etter sammenstøtet. Går til Lovund for egen maskin. 22. desember 2010: Grunnstøtte 500 meter nord for Lovund med 21 passasjerer ombord. Ingen personskader, men betydelige skader på propell og roret. 14. juni 2011: Drift og eierskap overført til Boreal Transport Norge, Hammerfest. 8. mai 2011: Motorbytte hos Fjellstrand AS. 4 x MTU 8V2000M72, BHP: 966, KW: 720. August 2011: Tilbake i rute. 1. januar 2015: Lagt i opplag i Sandnessjøen. 1. juni 2015: Satt i chartertrafikk i Lofoten og Vesterålen med base i Leknes. 1. september 2015: Satt i rute Sandnessjøen - Træna. 16. november 2016: Drift og eierskap overført til Boreal Sjø, Hammerfest. 16. desember 2020: Rederiet Boreal fikk seilingsnekt etter en revisjon av Sjøfartdirektoratet, hele flåten blir lagt i kai. Midlertidig seilingstillatelse gis senere samme dag og seilingsnekten opphører neste dag. 19. februar 2021: Lagt i opplag for salg i Sandnessjøen. 25. mars 2022: Solgt til Volvo Penta-konsernet, Gøteborg (Sverige). Ømdøpt: "Penta 40". Benyttes til testing. |