Helgelandsekspressen
Kallesignal: JWOR - IMO 8517413 - Hjemmehavn: Bodø
Siste rederi i Norge: Stavangerske
|
Status: I Kroatia (2013=
|
Loa: 27 m
Br: 9,12 m Dr: 1,92 m | De: 2,8 m BRT: 197 | NT: 72 |
Passasjerer: 184
Fart: 33 knop Verft: Brødrene Aa (175) DNV +1A1, R25, Light Craft |
Motor: 2 x MTU 12V396TB83
BHP pr motor: 1560 | KW: 1150 | RPM: 1940 Fremdrift: Propell (Servogear) Skrog: GRP |
17. juli 1985:
Levert fra Brødrene Aa, Hyen (175) til Saltens Dampskipsselskap, Bodø. Loa: 27 m, br: 9,12 m og sertifisert for 184 passasjerer med en fart på 33 knop. Satt i ruten Bodø - Nesna, senere helt ned til Sandnessjøen. 1990: Drift overført til Ofoten og Vesteraalens Dampskipsselskap, Narvik. Innleid for rute Svolvær - Narvik. April 1991: Utleie avsluttet, tilbakelevert. Drift tilbakeført Saltens Dampskipsselskap, Bodø. Lagt i opplag som reserve. 19. september 1991: Drift og eierskap overført til Ofoten og Vesteraalens Dampskipsselskap, Narvik. 9. juni 1995: Solgt til Sørlandscruise, Flekkefjord. Omdøpt: "Sørlandscruise". Satt i rute Arendal - Oslo 7. juli 1995: Brann i eksosanlegget ved Nesodden. Alle 175 passasjerene ble evakuert ved Aker Brygge. 11. august 1995: Lagt i opplag. 22. april 1996: Drift overført til Nesodden Bundefjord Dampskipsselskap, Oslo. Innleid for rute Oslo - Slemmestad - Vollen. 28. juni 1996: Tilbakelevert, drift overført til Sørlandscruise, Flekkefjord. Satt i rute Arendal - Oslo. 12. august 1996: Lagt i opplag i Flekkefjord. Januar 1997: Drift overført til Rogaland Trafikkselskap. Innleid som reservefartøy. August 1997: Tilbakelevert, drift overført til Sørlandscruise, Flekkefjord. Lagt i opplag i Stavanger. 19. januar 1998: Solgt til Agder Cruise, Risør. 9. mars 1998: Omdøpt: "Risørjenta". Hjemmehavn: Risør. 26. juni 1998: Satt i rute Oslo - Arendal. 10. august 1998: Lagt i opplag. Desember 1998: Drift overført til Nesodden Bundefjord DS. Innleid for rute Oslo - Vollen - Slemmestad 15. februar 1999: Tilbakelevert, drift overført Agder Cruise, Risør. 11. juni 1999: Satt i rute Oslo - Arendal. 15. august 1999: Lagt i opplag i Risør, senere i Stavanger. Desember 1999: Leid ut til Hardanger Sunnhordlandske DS, Bergen. Satt i rute Stavanger - Haugesund. 15. januar 2001: Solgt til Stavangerske Westamarin, Stavanger. Omdøpt "Hidle". Benyttes som reservefartøy. 1. januar 2002: Drift overført til Torghatten Trafikkselskap, Brønnøysund. Innleid for Ryfylkebassenget til nybyggene er klar. 4. mai 2002: Utleie avsluttet, drift tilbakeført Stavangerske Westamarin. Lagt i opplag for salg. 25. Mai 2004: Solgt til UTO Kapetan Luka, Krilo Jesenice (Kroatia).Omdøptt "Mala Lara". Satt i rute Split - Hvar - Korcula. Januar 2008: Solgt til G&V Line d.o.o, Dubrovnik (Kroatia). Omdøpt: "Melita". Satt i rute Dubrovnik - Mljet - Korcula - Lastovo. 20. desember 2013: Drift og eierskap overført til G & V Line Ladera d.o.o, Zadar (Kroatia). Satt i rute Zadar - Sali - Zaglav. |