Hertugbussen
Kallesignal:LLBX - IMO 7321908 - Hjemmehavn: Trondheim
Siste rederi i Norge: Fosen Trafikklag, Trondheim
|
Status: Siste ais-track fra 24.10.2022 som "Komiza"
|
Loa: 26,67 m
Br: 9,02 m Dr: m | De: 2,61 BRT: 199 | NT: 112 |
Passasjerer: 140
Fart: 25 knop Verft: Westermoen Hydrofoil (28) DNV +1A2, R5, Light Craft Catamaran |
Motor: 2 x MTU MB12V493TY
BHP pr motor: 1100 | KW: 809 Fremdrift: Propell Skrog: Aluminium |
8. mai 1973:
Levert til Fosen Trafikklag, Trondheim fra Westermoen Hydrofoil, Mandal (28). Lengde: 26,67 m bred: 9,02 m. Sertifisert for 140 passasjerer og marsjfart 25 knop. Satt inn i rute Trondheim - Brekstad - Storfosna - Hestvika - Fjellvær - Ansnes - Fillan - Knarrlagsund - Sistranda - Mausundvær - Vadsøysund - Bogøyvær - Sula. November 1986: Innredningen oppgradert, nytt passasjerantall: 161. 3. mars 1992: Ved kai Vanvikan ble det begått innbrudd ombord. Store pengesummer ble stjålet. 5. juni 1994: Lagt i opplag for salg etter at rute Trondheim - Hitra ble lagt ned 16. april 1996: Solgt Rederi AB Brantevik (Sverige). Omdøpt: "Bombi Bitt". Satt i rute Ystad - Rønne. 1998: Satt i personelltrafikk i forbindelse byggingen av Øresundbroen mellom Sverige og Danmark. November 2000: Solgt til SEM Maritime Company, Split (Kroatia). Omdøpt: "Komiza". Satt i rute Split - Novi - Stomorska - Milna 2018: Solgt til Catamaran Line d.o.o, Split (Kroatia). 6. februar 2019: Grunnstøtte like etter avgang Zirje (Kroatia) etter å ha fått tekniske problemer med ene motoren. Ble blåst mot grunnen, som følge av sterk vind. Store skader under vannlinjen men ingen personskader. Fartøy blir slept inn til verft i Sibenik. |