HISTORIE OM NORSKE HURTIGBÅTER (1960 - 2025)
  • Forside
  • Hurtigbåter
    • Seiler fortsatt i Norge
    • Nybygg
  • Om oss
    • Kilder
    • Vil du bidra?
  • Aktuelle saker

Hornøy

Kallesignal: LHFX - IMO 7713034 - Hjemmehavn: ​Hammerfest
Siste rederi i Norge: Helminsen Skips, Fredrikstad
Status: Som "Særun" Island (2023)
Loa: 26,65 m
Br: 9,01 m
Dr: m | De: 2,61 m
BRT: 202 | NT: 102
Passasjerer: 136 | Lasterom: 22 m3
Fart: 26 knop
Verft: Westermoen Hydrofoil, Alta (66)
​NSC
Motor: 2 x MTU 12V396TB83
BHP pr motor: 1100 | KW: 809
Fremdrift: Propell
Skrog: Aluminium
Picture
Foto: Frank Einar Iversen, avgang Øksfjord (ukjent årstall)
Picture
Picture
Foto: Bård Hustad, ankomst Hammerfest (usikkert årstall)
Picture
Foto: Bård Hustad, ved Hvaler (1999)
21. desember 1978:
Bygget av Westermarin, Alta
 (66). Loa 26,65, br: 9,02 m og sertifisert for 136 passasjerer med en fart på 26 knop. 
3. juli 1979:
Utleid til Færøyene. Satt i rute Torshavn - Tvøroyri (Suduroy):
September 1979:
Utleie avsluttet, tilbake til verftet i Alta.
21. november 1979:
Solgt til Finnmark Fylkesrederi og Ruteselskap, Hammerfest. Satt i rute for "Vargøy" i rute i Vest Finnmark. 
4. februar 1980:
Satt i rute Hammerfest - Hasvik - Øksfjord - Loppastedene, Øksfjord - Rognsund - Hammerfest og Bygderuta i Sørøysundet.
27. januar 1985:
Bisto "Sørøy" som grunnstøtte ved Komagskjæret i Vargsundet. Skipperen på "Sørøy" fant det best å benytte helikopter for å evakuere de 25 passasjerene ombord. 
6. september 1988:
Større verkstedsopphold hos Kimek, Kirkenes. Begge motorer byttet, skifte av skrogplater og modernisering av salongen. Tilbake i rute 4. november.
15. juli 1989:
Satt i testrute Kirkenes - Murmansk (Sovjetunionen).
21. juli 1989:
Siste testtur unnagjort, tilbake i rute
Hammerfest - Hasvik - Øksfjord - Loppastedene, Øksfjord - Rognsund - Hammerfest og Bygderuta i Sørøysundet.
15. januar 1990:
Til Kaarbø Mek. Verksted, Harstd.
8. mars 1990: 

Ferdig hos Kaarbø Mek Verksted, Harstad. Verkstedopphold siden tidlig januar. Hele salongen ominnredet for å møte chartermakredet med nye passasjerseter, ny og større kiosk midtskips, mannskapsmesse flyttet opp og den gamle kiosken omgjort til egen salong for 10 passasjerer. Satt inn i Lopparuta
November 1992:
Lagt i opplag som reservefartøy.
24. mai 1993:
Grunnstøtte ved anløp av Loppa i Lopparuta.
29. august 1994:
Ny BRT: 203, NT: 60.
28. oktober 1996:
Ny BRT: 188, NT: 64. De: 2,48 m

16. desember 1997:
Slår sprekker i skroget i rute fra Hasvik til Hammerfest, går til Hammerfest med en maskin.
Juli 1998:
Tatt ut av drift og midlertidig fradratt sertifikatene fra Sjøfartsdirektoratet pga galvaniserte tæringer i skroget.
22. oktober 1998:
Solgt til Helminsen Skips, Fredrikstad. Omdøpt: "La Reina". Ombygges hos Tjörn, male- og sveise arbeid i Strømstad. Hjemmehavn: Fredrikstad.
Mai 1999:
i rute Fredrikstad - Koster (innom Strømstad)
14. januar 2000:
Solgt til Sæferdir EHF, Stykkishólmur, Island. Går for egen maskin over til Island fra Fredrikstad. Nytt navn "Særun" og nytt liv i hvalsafari trafikk.
Mars 2000:
Ombygd ved Skipavik Shipyard. Ny loa 28,1 m, nytt passasjerantall: 111. Nytt styrhus, salongen pusset opp, observasjonsdekk påbygd, samt nytt redningsutstyr og annet tilpasset hvalsafari. Lasterommet gjort om til bysse. Charter ut fra Stykkisholmur til Breidafjordur
 
Nettstedet drives av Weebly. Administrert av Nordhost
  • Forside
  • Hurtigbåter
    • Seiler fortsatt i Norge
    • Nybygg
  • Om oss
    • Kilder
    • Vil du bidra?
  • Aktuelle saker