Hornøy
Kallesignal: LHFX - IMO 7713034 - Hjemmehavn: Hammerfest
Siste rederi i Norge: Helminsen Skips, Fredrikstad
|
Status: Som "Særun" Island (2023)
|
Loa: 26,65 m
Br: 9,01 m Dr: m | De: 2,61 m BRT: 202 | NT: 102 |
Passasjerer: 136 | Lasterom: 22 m3
Fart: 26 knop Verft: Westermoen Hydrofoil, Alta (66) NSC |
Motor: 2 x MTU 12V396TB83
BHP pr motor: 1100 | KW: 809 Fremdrift: Propell Skrog: Aluminium |
21. desember 1978:
Bygget av Westermarin, Alta (66). Loa 26,65, br: 9,02 m og sertifisert for 136 passasjerer med en fart på 26 knop. 3. juli 1979: Utleid til Færøyene. Satt i rute Torshavn - Tvøroyri (Suduroy): September 1979: Utleie avsluttet, tilbake til verftet i Alta. 21. november 1979: Solgt til Finnmark Fylkesrederi og Ruteselskap, Hammerfest. Satt i rute for "Vargøy" i rute i Vest Finnmark. 4. februar 1980: Satt i rute Hammerfest - Hasvik - Øksfjord - Loppastedene, Øksfjord - Rognsund - Hammerfest og Bygderuta i Sørøysundet. 27. januar 1985: Bisto "Sørøy" som grunnstøtte ved Komagskjæret i Vargsundet. Skipperen på "Sørøy" fant det best å benytte helikopter for å evakuere de 25 passasjerene ombord. 6. september 1988: Større verkstedsopphold hos Kimek, Kirkenes. Begge motorer byttet, skifte av skrogplater og modernisering av salongen. Tilbake i rute 4. november. 15. juli 1989: Satt i testrute Kirkenes - Murmansk (Sovjetunionen). 21. juli 1989: Siste testtur unnagjort, tilbake i rute Hammerfest - Hasvik - Øksfjord - Loppastedene, Øksfjord - Rognsund - Hammerfest og Bygderuta i Sørøysundet. 15. januar 1990: Til Kaarbø Mek. Verksted, Harstd. 8. mars 1990: Ferdig hos Kaarbø Mek Verksted, Harstad. Verkstedopphold siden tidlig januar. Hele salongen ominnredet for å møte chartermakredet med nye passasjerseter, ny og større kiosk midtskips, mannskapsmesse flyttet opp og den gamle kiosken omgjort til egen salong for 10 passasjerer. Satt inn i Lopparuta November 1992: Lagt i opplag som reservefartøy. 24. mai 1993: Grunnstøtte ved anløp av Loppa i Lopparuta. 29. august 1994: Ny BRT: 203, NT: 60. 28. oktober 1996: Ny BRT: 188, NT: 64. De: 2,48 m 16. desember 1997: Slår sprekker i skroget i rute fra Hasvik til Hammerfest, går til Hammerfest med en maskin. Juli 1998: Tatt ut av drift og midlertidig fradratt sertifikatene fra Sjøfartsdirektoratet pga galvaniserte tæringer i skroget. 22. oktober 1998: Solgt til Helminsen Skips, Fredrikstad. Omdøpt: "La Reina". Ombygges hos Tjörn, male- og sveise arbeid i Strømstad. Hjemmehavn: Fredrikstad. Mai 1999: i rute Fredrikstad - Koster (innom Strømstad) 14. januar 2000: Solgt til Sæferdir EHF, Stykkishólmur, Island. Går for egen maskin over til Island fra Fredrikstad. Nytt navn "Særun" og nytt liv i hvalsafari trafikk. Mars 2000: Ombygd ved Skipavik Shipyard. Ny loa 28,1 m, nytt passasjerantall: 111. Nytt styrhus, salongen pusset opp, observasjonsdekk påbygd, samt nytt redningsutstyr og annet tilpasset hvalsafari. Lasterommet gjort om til bysse. Charter ut fra Stykkisholmur til Breidafjordur |