Norsk hurtigbåthistorie 1971 - 2024
Sist oppdatert 01.12.2024
AktueltTyra sjøsatt i dag5. oktober 2024
Mye har dreiet seg om hurtigbåtene til Norled i år, og mer skal det bli. I dag, på selveste "Open dag" til Brødrene Aa ble den første av i alt tre (mer eller mindre) identiske søstre sjøsatt. "Tyra" er navnet på hurtigbåten som skal i løpet av 2024 settes inn i Kystekspressen. Men først er det en månedstid med ferdigstilles og testkjøring før den er klar for Trondheimsleia. "Tyra" vil bli helelektrisk med en lengde på 46 meter, bredde på 12,2 meter, med en passasjerkapasitet på 280 passasjerer og kunne oppnå en fart på 34 knop. Båtene vil bli utstyrt med SHIFTR karusell bak på hekken, som i korte trekk er en teknologi hvor et tomt batteri vil bli byttet med et oppladet batteri ved anløpssteder langs ruten. Hver båt vil ha fire batterier hver som vil bli rullert på. Andre hurtigbåter som er utstyrt med SHIFT pr i dag er "Lysefjord" og "Baronessen", og i løpet av oktober vil også "Baronen": Det skjer mye rundt Norleds hurtigbåter i år og også nå nylig har det vært stor aktivitet i rederilokalene. I går ble "Baronessen" ferdig hos Brødrene Aa i Eikefjord og vil straks være tilbake i Oslo. Innen en månedstid er det ventet at også "Baronen" er klar. "Fjordkyst" som Norled kjøpte for bare fem måneder siden er lagt ut for salg, og de har kjøpt "Fjordprinsessen" fra Torghatten Nord som er tiltenkt å være reserve i Troms. "Fjorddrott" er ferdig på Hardangerfjorden og har gått østover til Oslo for å avløse søsteren "Fjordfart" som er planlagt tilbake til Ryfylke. Ex: Tedno tilbake til NorgeI skrivende stund er ex: "Tedno" på tur inn til Gøteborg i Sverige på sin retur tilbake til Norge. Rederiet BSC AS, Kokstad er kjøper og hennes nye navn er "Eric the Red" og skal man tro ryktene er hennes nye hjemmehavn Bergen og charter til stedene på Vestlandet hennes nye karriere.
"Tedno" ble levert 4. april 2007 til Tide Sjø, Bergen og ble satt i rute i Austevoll, og her var hun fast inventar til hun ble avløst av "Tjelden" avløste i 2014. I april 2014 ble lastedekket fjernet og passasjerantallet øket fra 85 til 112 og ble straks etter satt i sommerrute på Hardangerfjorden. I 2017 ble det et låneopphold på et halvår borte på Island under navnet "Akranes" og gikk i rute Reykjavik - Akranes. I januar 2018 var ho tilbake til Norge, hvor ho fikk sitt gamle navn tilbake og fikk status som reservefartøy for Norled. Hovedsakelig i Rogaland, men også et opphold i Oslofjorden. I januar 2022 ble ho solgt til Runmarö Båttaxi AS, Stavnös i Svergie og omdøpt "Syreni. Her gikk ho i rute Stockholm - Sandhamn. Rødne Trafikk (snart) klar for Lysefjorden22. august 2024
I går ble det offentliggjort at Rødne er blitt tildelt kontrakt på Lysefjorden fra 1. januar 2025. I første omgang er det planlagt en kombinert løsning med hurtigbåten "Rygercruise" og ferga "Rygerfjell" som sammen skal utgjøre ruten til nybygget er klart. Nybygget som er planlagt levert til april 2026 skal ha kapasitet til 97 passasjerer og 12 biler med en fart på 18 knop med elektrisk fremdrift. En anbudsperiode på ti år med to år opsjon og til en verdi av 400 millioner. Lysefjord på testtur i Sognefjorden25.juli 2024
"Lysefjord" seilte 22. juli fra Oma Slipp på Stord via Bergen og til sitt nye ruteområdet i Sognefjorden. Her har fartøyet testet kaier og anløpsstedene og er vi vil tro at hun snart er klar for å overta ruten og dermed bli den siste brikken i puslespillet til Norled i gamle Sogn og Fjordane. Siden anbudsoppstart 1. mai i år har Fjord1 sin "Tansøy" fortsatt i rute, og vil snart bli avløst og ruten Vik - Ortnevik vil få nytt hovefartøy. "Lysefjord" ble levert 15. desember 2006 til KS Lysefjord, et deleid selskap av Stavangerske (60%) og Rødne Trafikk (40%). Hun ble satt i rute Stavanger - Lysefjorden og Stavanger - Judaberg. I oktober 2007 ble drift og eierskap overført til Tide Sjø, Bergen og senere i 2012 ble hun overført til Norled, Stavanger. I fra oktober 2017 til og med november 2023 var det KS Lysefjord som var eier av fartøyet. 6. mars 2023 ble hun avløst av "Frey" på Lysefjorden og ombyggingen til hybrid biodiesel og elektrisk drift kunne starte hos Oma Slipp. Nå er snart fartøyet klar for rutepakke 2 i gamle Sogn og Fjordane og vi ønsker reisende, mannskap og rederi til lykke med nytt hovedfartøy i ruten. Ofoten solgt til NorledDet har dreid seg mye om Norled i det siste, og intet unntak i dag. I dag ble det offisielt at Norled har kjøpt "Ofoten" fra Torghatten Nord. Nytt navn er "Fjordkyst".
For ganske så nøyaktig 27 år siden ble "Ofoten" levert sammen sin søster "Salten" og den mindre "Rødøyløven" 30.mai 1997 til datiden OVDS. "Ofoten" og "Salten" erstattet sine to eldre navnesøstre i Nordlandsekpressen, Svolvær - Bodø - Sandnessjøen. Pga fartøyene ikke oppnår kontraktsfart, sliter med å holde kursen og høyt støynivå i salongene blir det første året noe tid i opplag for begge, men etterhvert blir "Ofoten" satt I rute Narvik - Svolvær. "Salten" blir leid ut til HSD for ruten Stavanger - Haugesund i perioden juni til september i 98, året etter fikk hun en sommer i rute Kolobrzeg - Nexø (Bornholm, Sverige) og Utska (Polen) - Nexø (Bornholm, Sverige). I september 1999 er "Salten" tilbake i Nordland. Hun ble senere solgt i februar 2003. I april 2002 blir "Ofoten" satt fast i ruten hun var planlagt for, og gikk her til nybyggene "Salten" og "Steigtind" ble levert i juli 2003. "Ofoten" fikk da et langt liv som reservefartøy. 15. november 2015 ble hun satt i rute Bodø - Væran og Bodø - Gildeskål og fortsatte som reserve for Nordlandsekspressen. 1. januar i år overtok Norled ruten, men "Ofoten" fikk fortsette helt til "Fjordtind" ble levert i påsken. Har siden vært reserve, og i dag kom nyheten at Norled har overtatt henne. |
Meny |