Norsk hurtigbåthistorie 1960 - 2025
Sist oppdatert 23.01.2025
AktueltEn gammel kjenning er på tur hjem22. januar 2025
Fjord1 har kjøpt tilbake "Fjordprins" fra 2010, og hurtigbåten er i disse dager på vei til Norge som dekkslast ombord i "Happy Delta". Ankomst Korsfjorden los 26. januar kl 09:00 Nytt navn på hurtigbåten er "Fjordtroll" og er planlagt i rute Bergen - Askøy og Bergen - Knarvik. Gamle Kystekspresser bytter navn18. desember 2024
31. desember i fjor ble "Tyrhaug" (bildet) og "Terningen" avløst i Kystekspressen etter nesten ti år som hovedfartøy der. De straks etter begge solgt til Fjord1 AS og lagt i opplag på Askøy. 18. mars gikk "Terningen" til Brødrene Aa i Eikefjord for ombygging til helelektrisk drift og klargjøring for nytt ruteområde. "Tyrhaug" fulgte etter 20. august. I dag 18. desember ble begge omdøpt med lokale navn for sitt nye ruteområdet. Fra nå av skal de seile under navnene "Florvåg" og "Kleppestø". 25. januar 2025 overtar Fjord1 rutene Kleppestø - Bergen, og det er her "Florvåg" og "Kleppestø" skal settes inn her, samtidig overtar Fjord1 Bergen - Knarvik, hvor det er planlagt at nybygget "Alversund" skal inn som hovedfartøy. Denne blir levert i løpet av 2025. Frem til disse tre er klare er det innleide fartøy fra Norled som trafikkerer rutene, "Ekspressen" fortsetter og får selskap av "Fjordkatt" og "Fjordlys" i følge pressemelding fra Fjord1. Den siste Tidehurtigbåten9. desember 2024
Siste spor av Tide er nå borte, i alle fall i hurtigbåt-flåten. "Tidevind" har skiftet navn. 5. desember overtok Helgøy Skyssbåt AS driften av hurtigbåten, og med det fikk hun seg et nytt navn. Fra nå av vil hun seile under navnet "Helgøy Cruise". For tiden pågår en omfattende oppgradering hos Oma Slipp på Stord. Disse oppgraderingene er i følge rederiet: ny salong, nytt maskineri med renseanlegg, ny belysning ute/inne, oppgradering av styrhus, nye vinduer + mye mer. Samtidig går "Helgøy Bris" (Ex: "Rygervakt") gjennom samme oppgradering hos GS Marine i Haugsbygda på Sunnmøre. "Tidevind" ble levert 8. desember til Tide Sjø i Bergen og var rederiets tredje nybygg. Etter at HSD og Gaia Trafikk fusjonerte i 2006 og ble til Tide, endret navnetradisjonen i rederiet. Alle nybygg og nye fartøy i flåten fikk navn med Tide. Først ut var "Tidecruise", så "Tideekspress" og i desember samme år "Tidevind". Det ble totalt 9 hurtigbåter og 3 ferger som fikk versjoner av Tide påsmurt. Etter at Tide ble Norled i 2012 forsvant Tidenavnene sakte men sikkert, men to ble igjen. "Tidevind" og ferga "Tidefjord". "Tidevind" ble som ny satt som hovedfartøy i rute Ålesund - Langevåg og supplering i rute Ålesund - Hareid. På Sunnmøre gikk hun til i januar 2014, da ble hun først flyttet til rute på Ryfylke, før hun i oktober samme år ble satt i oppstartede ruten Aker Brygge - Fornebu. Denne ruten ble nedlagt i oktober 2016. Siden da har "Tidevind" vært supplerende fartøy på ruten Aker Brygge - Vollen - Slemmestad. I november i år bar det til Oma Slipp og snart er hun klar for å igjen gjøre en innsats for Kolumbus, men denne gang under nytt navn. Tyra sjøsatt i dag5. oktober 2024
Mye har dreiet seg om hurtigbåtene til Norled i år, og mer skal det bli. I dag, på selveste "Open dag" til Brødrene Aa ble den første av i alt tre (mer eller mindre) identiske søstre sjøsatt. "Tyra" er navnet på hurtigbåten som skal i løpet av 2024 settes inn i Kystekspressen. Men først er det en månedstid med ferdigstilles og testkjøring før den er klar for Trondheimsleia. "Tyra" vil bli helelektrisk med en lengde på 46 meter, bredde på 12,2 meter, med en passasjerkapasitet på 280 passasjerer og kunne oppnå en fart på 34 knop. Båtene vil bli utstyrt med SHIFTR karusell bak på hekken, som i korte trekk er en teknologi hvor et tomt batteri vil bli byttet med et oppladet batteri ved anløpssteder langs ruten. Hver båt vil ha fire batterier hver som vil bli rullert på. Andre hurtigbåter som er utstyrt med SHIFT pr i dag er "Lysefjord" og "Baronessen", og i løpet av oktober vil også "Baronen": Det skjer mye rundt Norleds hurtigbåter i år og også nå nylig har det vært stor aktivitet i rederilokalene. I går ble "Baronessen" ferdig hos Brødrene Aa i Eikefjord og vil straks være tilbake i Oslo. Innen en månedstid er det ventet at også "Baronen" er klar. "Fjordkyst" som Norled kjøpte for bare fem måneder siden er lagt ut for salg, og de har kjøpt "Fjordprinsessen" fra Torghatten Nord som er tiltenkt å være reserve i Troms. "Fjorddrott" er ferdig på Hardangerfjorden og har gått østover til Oslo for å avløse søsteren "Fjordfart" som er planlagt tilbake til Ryfylke. Ex: Tedno tilbake til NorgeI skrivende stund er ex: "Tedno" på tur inn til Gøteborg i Sverige på sin retur tilbake til Norge. Rederiet BSC AS, Kokstad er kjøper og hennes nye navn er "Eric the Red" og skal man tro ryktene er hennes nye hjemmehavn Bergen og charter til stedene på Vestlandet hennes nye karriere.
"Tedno" ble levert 4. april 2007 til Tide Sjø, Bergen og ble satt i rute i Austevoll, og her var hun fast inventar til hun ble avløst av "Tjelden" avløste i 2014. I april 2014 ble lastedekket fjernet og passasjerantallet øket fra 85 til 112 og ble straks etter satt i sommerrute på Hardangerfjorden. I 2017 ble det et låneopphold på et halvår borte på Island under navnet "Akranes" og gikk i rute Reykjavik - Akranes. I januar 2018 var ho tilbake til Norge, hvor ho fikk sitt gamle navn tilbake og fikk status som reservefartøy for Norled. Hovedsakelig i Rogaland, men også et opphold i Oslofjorden. I januar 2022 ble ho solgt til Runmarö Båttaxi AS, Stavnös i Svergie og omdøpt "Syreni. Her gikk ho i rute Stockholm - Sandhamn. |
Meny |