Jektøy
Kallesignal: LEDF - IMO 9802621 - Hjemmehavn: Hammerfest
Dagens rederi: Boreal Sjø, Hammerfest
|
Status: LangfjordXpressen
|
Loa: 25,9 m
Br: 8,2 m Dr: m | De: 2,7 m BRT: 224 | NT: 74 |
Passasjerer: 147
Fart: 30 knop Verft: Brødrene Aa (287) DNS Fartsområde 4, IMO HSC 2000 |
Motor: 2 x MTU 8V2000M72
BHP pr motor: 965 | KW: 720 Fremdrift: Propell (Servogear HD220 2,952:1) Skrog: Carbon Fibre |
22. februar 2017:
Levert fra Brødrene Aa, Hyen (287) til Boreal Sjø, Hammerfest. Loa: 25,9 m, br: 8,2 m og sertifisert for 147 passasjerer. Satt i rute Molde - Sekken - Vestnes. 21. november 2020: Trossene røk i dårlig vær da fartøyet lå hos Bolsønes Verft. Slept tilbake til kai av taubåten "Amazon". 16. desember 2020: Rederiet Boreal fikk seilingsnekt etter en revisjon av Sjøfartdirektoratet, hele flåten blir lagt i kai. Midlertidig seilingstillatelse gis senere samme dag og seilingsnekten opphører neste dag. 31. desember 2020: Ruten lagt ned, fartøy til Eikefjord Marine for ombygging og klargjøring til ny rute. 16. juni 2021: Ferdig hos Brødrene Aa, Eikefjord. Påmontert krane, lite lastedekk til 1 pbe og lasterom til stykkgods. Satt i LangfjordXpressen, Skjånes - Langfjordnes - Nervei - Laggo og Skjånes - Torhåp - Smalfjord. 17. juni 2021: Motorstans i Tanafjorden i rute til Skjånes. Får hjelp av lokal fiskebåt å blir slepet til Skjånes. 21. juni 2021: Satt i LangfjordXpressen, Skjånes - Langfjordnes - Nervei - Laggo. 15. september 2023: Satt i rute Harstad - Vågsfjorden 22. september 2023: Satt i LangfjordXpressen, Skjånes - Langfjordnes - Nervei - Laggo. 5. mars 2024: Satt i VargsundXpressen, Hammerfest - Alta. 18. mars 2024: Satt i LangfjordXpressen, Skjånes - Langfjordnes - Nervei - Laggo. |