HISTORIE OM NORSKE HURTIGBÅTER (1960 - 2025)
  • Forside
  • Hurtigbåter
    • Seiler fortsatt i Norge
    • Nybygg
  • Om oss
    • Kilder
    • Vil du bidra?
  • Aktuelle saker

Jernøy

Kallesignal: LAVD - IMO 9429766 - Hjemmehavn: Hammerfest
Dagens rederi: Boreal Sjø, Hammerfest
Status: Reserve for Nordlandsekspressen
Loa: 29,75 m
Br: 9 m
Dr: 1,4 m | De: 3,65 m
BRT: 240 | NT: 78
Passasjerer: 147
Fart: 35 knop
Verft: Oma Båtbyggeri (524)
NMD
Motor: 4 x MTU 8V2000M72CR 
BHP pr motor: 966 | KW: 720 
Fremdrift: Vannjet (KaMeWa A-50)
Skrog: Aluminium
Picture
Foto: Ola Johannesen, ved Strømsnes (8. august 2008)
Picture
Foto: Ola Johannesen, i Sørøysundet (13. mars 2009)
Picture
Foto: Ola Johannesen, ved Strømsnes fergekai (12. mai 2009)
Picture
Foto: Ola Johannesen, avgang Kårhamn (3. juli 2010)
Picture
Foto: Ola Johannesen, avgang Hammerfest (2. august 2013)
Picture
Foto: Ola Johannesen, ankomst Hammerfest (20. august 2014)
Picture
Foto: Uwe Jakob, ankomst Tromsø (24. juni 2016)
Picture
Foto: Ola Johannesen, ved kai i Bodø (12. november 2019)
Picture
Foto: Frode Adolfsen, ankomst Svolvær (27. april 2020)
Picture
Foto: Erlend Karlsen, ved Brønnøysund (2. mai 2021)
Picture
Foto: Uwe Jakob, ankomst Bodø (3. juli 2023)
Bilde
Foto: Ola Johannesen, ved Lille Hjartøya (20. mars 2025)
6. juli 2007:
Levert fra Oma Båtbyggeri, Stord (524) til Veolia Transport Nord, Hammerfest. Loa: 29,75 m, br: 9 m og sertifisert for 147 passasjerer og 3 biler. Satt inn i rute Hammerfest - Komagfjord - Storekorsnes - Alta
1. desember 2008:
Med i søket etter en mann som falt over bord på sørgående hurtigrute, sørøst av Havøysund.
1. juli 2009:
Lagt i opplag i Hammerfest som reserve.
2. januar 2010:
Satt i rute Hammerfest - Komagfjord - Storekorsnes - Alta
20.juni 2010:
Lagt i opplag. Snøhvitekspressen nedlagt
6. oktober 2010:
Satt i rute Hammerfest - Sørøysundet og Hammerfest - Revsneshamn.
12. oktober 2010:
Satt i rute Hammerfest - Hasvik - Øksfjord - Loppastedene. 
Desember 2010:
Lagt i opplag

6. mai 2011:
Drift og eierskap overført til Boreal Transport Norge, Hammerfest
7. mai 2011:
Satt i rute Sandnessjøen - Nesna - Stokkvågen - Lovund - Træna
20. august 2011:
Satt i rute Hammerfest - Hasvik - Øksfjord - Loppastedene og Øksfjord - Storekorsnes - Rognsund - Hammerfest.
1. januar 2015:
Satt i rute Tromsø - Skjervøy og Tromsø - Tennskjær - Lysnes. 

16. november 2016:
Drift og eierskap overført til Boreal Sjø, Hammerfest.​​​
1. januar 2017:
Satt i rute
Ålesund - Valderøy - Store Kalvøy -Hamnsund - Kjerstad - Austnes - Fjørtoft - Harøya.
juni 2017:
Satt i rute Tromsø - Skjervøy og Tromsø - Tennskjær - Lysnes. 
1. mai 2018:
Lagt i opplag i Tromsø. Senere satt i charter Leknes - Svolvær - Trollfjord.
September 2018:
Til Oma Slip for ombygging. Lastedekk bygget om til lasterom, påmontert krane også på babord, nytt passasjerantall: 180.
1. mars 2019:
Satt i rute Nordlandsekspressen, Svolvær - Bodø - Sandnessjøen. 

30. april 2019:
Lagt i opplag i Bodø som reserve.
​16. desember 2020:

Rederiet Boreal fikk seilingsnekt etter en revisjon av Sjøfartdirektoratet, hele flåten blir lagt i kai. Midlertidig seilingstillatelse gis senere samme dag og seilingsnekten opphører neste dag.
​
 
Nettstedet drives av Weebly. Administrert av Nordhost
  • Forside
  • Hurtigbåter
    • Seiler fortsatt i Norge
    • Nybygg
  • Om oss
    • Kilder
    • Vil du bidra?
  • Aktuelle saker