HISTORIE OM NORSKE HURTIGBÅTER (1960 - 2025)
  • Forside
  • Hurtigbåter
    • Seiler fortsatt i Norge
    • Nybygg
  • Om oss
    • Kilder
    • Vil du bidra?
  • Aktuelle saker

Kobbøy

Kallesignal: LIWT - IMO 9172789 - Hjemmehavn: ​Hammerfest
Dagens rederi: Rederiet Fjord Cruise AS, Bergen
Status: Charter Bergen - Modalen
Loa: 24,25 m
Br: 9 m
Dr: m | De: 3,34 m
BRT: 154 | NT: 21
Passasjerer: 85 | Last: 4 biler/8 europaller
Fart: 28 knop
Verft: Oma Båtbyggeri (511)

Motor: 2 X MTU 12V183TE72
BHP pr motor: 829 | KW: 610 
Fremdrift: Propell (Servogear)
Skrog: Alumunium 
Picture
Foto: Tor Resser, testkjøring utenfor Leirvik (juni 1998)
Picture
Foto: Ola Johannesen, avgang Hammerfest (1. juli 2006)
Picture
Foto: Ola Johannesen, avgang Hammerfest (13. april 2007)
Picture
Foto: Ola Johannesen, ved Strømsnes fergeleie (8. mai 2009)
Picture
Foto: Ola Johannesen, ankomst Hammerfest (22. juni 2011)
Picture
Foto: Kåre Haga, ankomst Havøysund (27. juni 2012)
Picture
Foto: Ola Johannesen, avgang Hammerfest (9. juli 2015)
Picture
Foto: Uwe Jakob, avgang Sogndal (25. juni 2022)
Picture
Foto: Frode Adolfsen, ankomst Bergen (15. april 2023)
Picture
Foto: Ola Johannesen, avgang Bergen (16. mai 2023)
6. juli 1998:
Levert fra Oma Båtbyggeri AS, Stord (511) til Finnmark Fylkesrederi og Ruteselskap, Hammerfest. Lengde: 24,28 m bred: 9 m og sertifisert for 85 passasjerer, 4 biler og 8 europaller. 29 knop. Satt i rute Havøysund - Måsøy - Ingøy - Gunnarnes (Rolvsøy) - Hammerfest/Honningsvåg, og vintersesongen i Tanaruta (Skjånes - Langfjordnes - Nervei - Laggo - Smalfjord).

1. januar 2001:
Fast i rute
Havøysund - Måsøy - Ingøy - Gunnarnes (Rolvsøy) - Hammerfest/Honningsvåg.
7. november 2001:
Seiler til Ålesund. Får montert tørrskodd evakueringssystem. Ny loa: 24,99 m.

14. august 2003:
Drift og eierskap overført til Connex Norge, Hammerfest.
1. mars 2006:
Drift og eierskap overført til Veolia Transport Nord, Region FFR, Hammerfest.
24. mars 2007:
Grunnstøtte ved innseilingen til Ingøy med 14 passasjerer ombord. Mistet motorkraften viste seg å være årsaken. "Ingøy" i rute mens skadene blir utbredet ved Hammerfest Maritime Service.
12. april 2007:
Tilbake i rute.
1. desember 2008:
Med i søket etter en mann som falt over bord på sørgående hurtigrute, nordøst fra Havøysund.
24. februar 2009:
Reddet mannskap på to da sjarken deres tok inn vann like nord for Ingøy. Prøvde å slepe sjarken til land, men den var ikke til å redde.

6. mai 2011:
Drift og eierskap overført til Boreal Transport Norge, Hammerfest
8. mai 2015:
Satt i rute Hammerfest - Sørøysundet og Hammerfest - Revsneshamn.
23. juli 2015:
Satt i rute Hammerfest - Hasvik - Øksfjord - Loppastedene. 
18. september 2015:
Til Frydenbø Industri Havøysund for klargjøring til ny rute. 
8. desember 2015:
Satt i rute Skjånes - Langfjordnes - Nervei - Laggo - Smalfjord, fra 1. januar 2016 får navnet LangfjordXpressen.
16. november 2016:
Drift og eierskap overført til Boreal Sjø, Hammerfest.
​16. desember 2020:

Rederiet Boreal fikk seilingsnekt etter en revisjon av Sjøfartdirektoratet, hele flåten blir lagt i kai. Midlertidig seilingstillatelse gis senere samme dag og seilingsnekten opphører neste dag.
20. april 2021:
​Satt i rute Skjånes - Langfjordnes - Nervei - Laggo - Smalfjord og midlertidig rute Smalfjord - Torhop.​

16. juni 2021:
Lagt i opplag for salg i Hammerfest.
29. juni 2021:
Satt i SørøysundXpressen, Hammerfest - Sørøysundet, Hammerfest - Hasvik og Hammerfest - Revsneshamn.
6. juli 2021:
Lagt i opplag for salg i Hammerfest.
28. februar 2022:
Solgt til FjordX, Kaupanger. Omdøpt: "Sogndal". Hjemmehavn: Florø. 
​
Sommercharter ut fra Sogndal.
1. mars 2023:
Drift overført Vidar Hop Skyssbåter, Hardbakke.
1. april 2023:
Satt i charter Bergen - Modalen.
19. oktober 2023:
Solgt til Rederiet Fjord Cruise AS, Bergen.

21. januar 2024:
Sammenstøt med "Fjordbris" som lå ved kai i Bergen.
18. oktober 2024:
Brann i maskinrom ved kai i Bergen.
Nettstedet drives av Weebly. Administrert av Nordhost
  • Forside
  • Hurtigbåter
    • Seiler fortsatt i Norge
    • Nybygg
  • Om oss
    • Kilder
    • Vil du bidra?
  • Aktuelle saker