Kommandøren
Kallesignal: LCIC - IMO 8913239
Siste rederi i Norge: Fjord1 Fylkesbaatane
|
Status: Observert i Miami (februar 2023) Google Maps
|
Loa: 40 m
Br: 10,1 m Dr: 1,46 m | De: 3,73 m BRT: 487 | NT: 152 |
Passasjerer: 282
Fart: 36 knop Verft: Kværner Fjellstrand (1597) DNV +A1, Light Craft CatamaranR25, E0 |
Motor: 2 x MTU 16V396TB84
BHP pr motor: 2947 | KW: 1815 Fremdrift: Vannjet Skrog: Aluminium |
4. april 1990:
Levert fra Kværner Fjellstrand, Omastrand (1597) til Fylkesbaatane i Sogn og Fjordane, Florø. Loa 40 m, br 10,1 og sertifisert for 287 passasjerer med en fart på 36 knop. Satt inn i rute Bergen - Flåm - Bergen, senere i fast rute Selje - Bergen fra høsten. Oktober 1997: Leid ut til Flaggruten for "Draupner" 12. februar 2001: Oppgradert salongen, opprustet skroget og nye motorer, 2 x Duetz TBD 16V620. BHP pr motor: 2500, KW: 1864. 1. mars 2001: Tilbake i rute 26. nov 2002: Nær kollisjon med KNM Hauk fra forsvaret. Senere kommer det fram at KNM Hauk brøyt vikeplikten. 12. mars 2004: Ommalt i nye Fjord1 farger. Mars 2005: Rederinavn omdøpt til Fjord1 Fylkesbaatane. 23. oktober 2005: Hos Oma Slipp for instalsjon av flapser for å øke hastigheten. Høsten 2010: Reservefartøy, Bergen - Sogn. 1. mai 2012: Lagt i opplagt, salget til Zansibar stoppet opp pga økonomi. 25. august 2012: Solgt til Panama. Sendes fra Tananger til Mellom Amerika med Rødne båtene "Rygerspeed" og "Rygerraa". |