Kongsbussen
Kallesignal: LKPD - IMO 7321946 - Hjemmehavn: Trondheim
Siste rederi i Norge: Fosen Trafikklag, Trondheim
|
Status: Solgt til Komorene
|
Loa: 26,67 m
Br: 9 m Dr: m | De: 2,5 m BRT: 183 | NT: 112 |
Passasjerer: 140
Fart: 27,5 knop Verft: Westermoen Hydrofoil (27) DNV +1A2,R5 Light Craft Catamaran |
Motor: 2 x MTU MB12V493TY
BHP pr motor: 1100 | KW: 809 Fremdrift: Propell Skrog: Aluminium |
3. april 1973:
Levert til Fosen Trafikklag, Trondheim fra Westermoen Hydrofoil, Mandal (27). Lengde: 26,67 m bred: 9 m. Sertifisert for 140 passasjerer og marsjfart 25 knop. Satt i rute Trondheim - Brekstad - Storfosna - Hestvika - Fjellvær - Ansnes - Fillan - Knarrlagsund - Sistranda - Mausundvær - Vadsøysund - Bogøyvær - Sula. 1980: Satt inn i rute Trondheim - Brekstad - Storfosna - Hestvika - Fjellvær - Ansnes - Fillan - Knarrlagsund - Sistranda - Mausundvær - Vadsøysund - Bogøyvær - Sula og Skansen - Vanvikan. 28. januar 1984: Sammenstøt med stake ved Maltsekken Lykt mellom Krakvåg og Storfosna. 1988: Innredning oppgradert. 1992: Motorskifte. Motorene fra solgte "Biskopbussen". 1994: Drift overført til PR Kystekspressen, Lagt i opplag som reserve 3. april 2003: Solgt til Gustav Myrsten, Saltsjöbaden (Sverige). Seiler til Kvernhusvik for motoroverhaling før ferden går videre til Stockholm. Desember 2003: Solgt til Bornholm Line AB. August 2004: Bornholm Line går konkurs, solgt tilbake til Gustav Myrsten, Saltsjöbåden. Lagt i opplag i Norra Hammarbyhamnen. 13. mai 2009: Solgt til Compagnie Comorienne de Navigation, Les Comores (Komorene) og omdøpt "Tratringa IV". |