HISTORIE OM NORSKE HURTIGBÅTER (1960 - 2025)
  • Forside
  • Hurtigbåter
    • Seiler fortsatt i Norge
    • Nybygg
  • Om oss
    • Kilder
    • Vil du bidra?
  • Aktuelle saker

Kvænangen

Kallesignal: LNNM - IMO 9353929 - Hjemmehavn: ​Tromsø
Dagens rederi: Torghatten Nord, Tromsø
Status: Skjervøy - Kvænangen
Loa: 23,16 m
Br: 8 m
Dr: 0,95 m | De: 2,7 m
BRT: 144 | NT: 57 
Passasjerer: 52 | Last: 16 tonn + 1 bil
Fart: 30 knop
Verft: Brødrene Aa (240)
NMD
Motor: 2 x MTU12V2000 
BHP pr motor: 1004 | KW: 744 
Fremdrift: Propell (Servogear)
Skrog: Carbon Fibre
Picture
Foto: Uwe Jakob, ved kai Skjervøy (13. juni 2008)
Picture
Foto: Kåre Haga, ved kai Skjervøy (6. mai 2009)
Picture
Foto: Frode Adolfsen, avgang Skjervøy (2. august 2012)
Picture
Foto: Frode Adolfsen, avgang Skjervøy (3. november 2019)
Picture
Foto: Frode Adolfsen, ved Skattørsundet (20. mai 2023)
10. mai 2005:
Levert fra Brødrene Aa (240) til Troms Fylkes Dampskipsselskap, Tromsø. Loa: 23,16 m, br: 8 m og passasjerantall på 52 og med plass til en ambulanse. Satt i rute Skjervøy - Kvænangen - Vorterøy.
1. mars 2006:
Drift og eierskap overført til Hurtigruten Group ASA, Narvik.
​September 2007:
Drift og eierskap overført til Hurtigruten ASA, Narvik.
5.  januar 2009:
Solgt til Torghatten Nord, Tromsø.
9. april 2021:
Fikk berget sjark fra å drive i land ved Maursundet, fikk sleper ombord å slepte sjarken til Hakkstein øst av Skjervøy hvor en sjøbjørn fra kystvakta overtar slepet. 

Nettstedet drives av Weebly. Administrert av Nordhost
  • Forside
  • Hurtigbåter
    • Seiler fortsatt i Norge
    • Nybygg
  • Om oss
    • Kilder
    • Vil du bidra?
  • Aktuelle saker