HISTORIE OM NORSKE HURTIGBÅTER (1960 - 2025)
  • Forside
  • Hurtigbåter
    • Seiler fortsatt i Norge
    • Nybygg
  • Om oss
    • Kilder
    • Vil du bidra?
  • Aktuelle saker

Ladejarl

Kallesignal: LLVI - IMO 9257448 - Hjemmehavn: Trondheim
Dagens rederi: Kystekspressen ANS
Status: Kystekspressen, Trondheim - Kristiansund (Norled)
Loa: 37,6 m
Br: 10,4 m
Dr: 1,85 m | De: 4,07 m
BRT: 491 | NT: 158
Passasjerer: 274
Fart: 37 knop
Verft: Fjellstrand (1663)
DNV +1A1 HSLC R3(nor) Passenger E0
Motor: 2 x MTU16V4000M70
BHP pr motor: 3111 | KW: 2320
Fremdrift: Vannjet (KaMeWa)
Skrog: Aluminium
Picture
Foto: Uwe Jakob, ankomst Trondheim (2. juli 2012)
Picture
Foto: Kåre Haga, avgang Trondheim (4. mars 2013)
Picture
Foto: Uwe Jakob, ved kai Trondheim (15. juni 2015)
Picture
Foto: Ola Johannesen, avgang Trondheim (22. september 2021)
Picture
Foto: Erlend Karlsen, Trondheimsfjorden (5. mai 2022)
Picture
Foto: Ola Johannesen, ved Rissa (16. mars 2023)
Picture
Foto: Erlend Karlsen, Trondheimsfjorden (19. januar 2024)
23. mai 2002:
Levert fra Fjellstrand (1663) til Kystekspressen, ANS. Loa: 37,6 m, br 10,4 m og sertifisert for 274 passasjerer med en fart på 37 knop. Satt i rute Trondheim - Brekstad - Hitra - Smøla - Kristiansund.
24. november 2014:
Lagt i opplag som reserve for rute Trondheim - Brekstad og Trondheim - Kristiansund.

1. januar 2024:
​Satt i Kystekspressen, Trondheim - Brekstad - Hitra - Smøla - Kristiansund for Norled.
​
2. januar 2024:
Drift overført til Norled AS, Stavanger.
1. oktober 2024:
Solgt til Fjord1 AS, Florø. Drift: Norled AS, Stavanger.
Nettstedet drives av Weebly. Administrert av Nordhost
  • Forside
  • Hurtigbåter
    • Seiler fortsatt i Norge
    • Nybygg
  • Om oss
    • Kilder
    • Vil du bidra?
  • Aktuelle saker