Lauparen
Kallesignal: LENW - IMO 8920294 - Hjemmehavn: Molde
Siste rederi i Norge: Møre og Romsdal Fylkesbåtar, Molde
|
Status: Opplag for salg (Kroatia)
|
Loa: 28,75 m
Br: 8 m Dr: m | De: 3,18 m BRT: 217 | NT: 86 |
Passasjerer: 250
Fart: 40 knop Verft: Harding Verft (257/3) NSC |
Motor: 2 x MWM
BHP pr motor: 3426 | KW: 2520 Fremdrift: Propell Skrog: Aluminium |
2. juli 1990:
Levert fra Harding Verft AS (257/3) til Rederij Doeksen, West-Terschelling (Nederland) som "Stuifdjik". Loa: 28,75 m, br: 8 m og sertifisert for 250 passasjerer med en fart på 40 knop. Satt i rute Terschelling - Vlieland - Harlingen. 6. august 1990: Satt i rute Terschelling - Harlingen. November 1991: Lagt i opplag for salg. 30. mars 1992: Solgt til Møre og Romsdal Fylkesbåtar, Molde. Nytt navn, "Lauparen". Passasjerantall redusert til 202. 16. mai 1992: Utleid til Fylkesbaatane i Sogn og Fjordane for rute Bergen - Flåm. 15. september 1992: Utleie avsluttet. Satt i rute Ålesund - Nordøyane - Molde. 1993: Leid ut på ny til Fylkesbaatane, denne gang i rute Bergen - Sogn. Senere i sommerrute Bergen - Flåm. 4. juni 1994: Satt i rute Trondheim og Kristiansund. MRF setter inn "Lauparen" og Fosen setter inn søsterskipet "Agdenes". 13. februar 2000: I dårlig vær i rute fra Brekstad slår brottsjø ut ene salongvinduet forut. Fartøyet returnerer til Brekstad. 2002: "Agdenes" og "Lauparen" blir erstattet med to nye skip i Kystekspressen. "Lauparen" går i opplag/reserve. 5. Mars 2002: Solgt til Castle LTD, Kingstown (Saint Vincent). Omdøpt "Nona Ana". Satt i rute Dubrovnik - Elafiti - Mljet fra mai. Juni 2007: Solgt til G&V Line Doo, Dubrovnik, Kroatia. Satt i rute Dubrovnik - Sipanska Luka -Sovra - Polace. |