HISTORIE OM NORSKE HURTIGBÅTER (1960 - 2025)
  • Forside
  • Hurtigbåter
    • Seiler fortsatt i Norge
    • Nybygg
  • Om oss
    • Kilder
    • Vil du bidra?
  • Aktuelle saker

Mårøy

Kallesignal: LIWT - IMO 9172789 - Hjemmehavn: Hammerfest
Dagens rederi: Fjord Shuttle AS
Status: Charter Hellesylt
Loa: 24,25 m
Br: 9 m
De: 3,34 m
BRT: 172 | NT: 68 
Passasjerer: 136 | Last: 6 europaller
Fart: 28 knop
Verft: Oma Båtbyggeri (510)
NSC
Motor: 2 X MTU 12V183TE72
BHP pr motor: 829 | KW: 610 
Fremdrift: Propell (Servogear)
Skrog: Alumunium 
Picture
Foto: Tor Resser, testkjøring utenfor Leirvik (august 1997)
Picture
Foto: Kåre Haga, ved kai Hammerfest (16. september 2007)
Picture
Foto: Ola Johannesen, ved Strømsnes fergekai (mai 2009)
Picture
Foto: Kåre Haga, ankomst Hammerfest (6. mai 2009)
Picture
Foto: Ola Johannesen, avgang Hammerfest (17. april 2015)
Picture
Foto: Ola Johannesen, opplag i Hammerfest (3. februar 2022)
Picture
Foto: Uwe Jakob, ved kai Flåm (25. juni 2022)
Picture
Foto: Ola Johannesen, Sunnylvsfjorden (30. april 2024)
9. september 1997:
Overlevert fra Oma Båtbyggeri As, Stord (byggnr 510) til Finnmark Fylkesrederi og Ruteselskap, Hammerfest. Lengde: 24,25 m bred: 9 m og dybde: 3,34 m. Sertifisert for 136 passasjerer og 6 europaller og 27 knop. Satt i rute Hammerfest - Rognsund - Øksfjord - Loppastedene
2001:
Satt i rute Hammerfest - Hasvik - Øksfjord - Loppastedene.

14. august 2003:
Drift og eierskap overført til Connex Norge, Hammerfest.
1. mars 2006:
Drift og eierskap overført til Veolia Transport Nord, Region FFR, Hammerfest.
28. juni 2010:
Satt i rute Hammerfest - Hasvik - Øksfjord - Loppastedene og Hammerfest - Rognsund - Øksfjord 
Oktober 2010:
Kolliderte i "Rypøy" ved kai i Hammerfest, begge satt ut av drift som følge av sammenstøtet.

29.november 2010:
Etter 6 uker ut av drift, tilbake i rute.
6. mai 2011:

Drift og eierskap overført til Boreal Transport Norge, Hammerfest
September 2011:
Satt i rute 010 Tanaruta, stasjonert på Skjånes.
Oktober 2012:
Satt i Bygderuta i Sørøysundet.
8. oktober 2014:
Lagt i opplag som reserve i Hammerfest.
10. juni 2015:
Satt i rute Skjånes - Langfjord - Smalfjord.
20. september 2015:
Satt i Bygderuta i Sørøysundet.
23. oktober 2015:
Lagt i opplag i Hammerfest.
9. februar 2016:
Seiler til Sandnessjøen og stasjoneres der som reserve for Boreal hurtigbåtene på Helgeland, Hadselfjorden og Vågsfjorden.

16. november 2016:
Drift og eierskap overført til Boreal Sjø, Hammerfest.​
24. juli 2019:
I charter Hammerfest - Sørvær i forbindelse Sørøyrocken. Går senere til Skjånes for rute Skjånes - Langfjord - Smalfjord.
29. august 2019:
Seiler til Harstad og stasjoneres der som reserve for "Stjernøy" og "Hanøy".
​16. desember 2020:

Rederiet Boreal fikk seilingsnekt etter en revisjon av Sjøfartdirektoratet, hele flåten blir lagt i kai. Midlertidig seilingstillatelse gis senere samme dag og seilingsnekten opphører neste dag.
5. november 2021:
Ferdig som reserve for "Stjernøy" og "Hanøy", seiler til Hammerfest, legges i opplag for salg.
24. februar 2022:
Solgt til Maritime Management Holding AS, Leikanger. Omdøpt: "Fjord Experience". Hjemmehavn: Bergen.
Mai 2022:
Satt i rute Flåm - Aurlandsfjorden - Nerøyfjorden.
September 2022:
Sesongen over, lagt i opplag i Leikanger.
25. november 2022:
Solgt til Fjord Shuttle AS, Dalsøyra. 5-års klassing hos Oma Slip, Stord. Andre oppgraderinger gjort hos Måløy Verft.
20. februar 2023:
Stasjonert i Hellesylt. Charter Hellesylt - Geirangerfjorden.
1. november 2023:
Lagt i vinteropplag i Haugsbygda. 
17. februar 2024:
Stasjonert i Hellesylt. Charter Hellesylt - Geirangerfjorden.

15. oktober 2024:
​Lagt i opplag i Ålesund. 
18. mars 2025:
Stasjonert i Hellesylt. Charter Hellesylt - Geirangerfjorden.
Nettstedet drives av Weebly. Administrert av Nordhost
  • Forside
  • Hurtigbåter
    • Seiler fortsatt i Norge
    • Nybygg
  • Om oss
    • Kilder
    • Vil du bidra?
  • Aktuelle saker