Melkøy
Kallesignal: LCEB - IMO 9751729 - Hjemmehavn: Hammerfest
Dagens rederi: Boreal Sjø, Hammerfest
|
Status: Reservefartøy i Finnmark
|
Loa: 26,3 m
Br: 8,3 m Dr: 0,97 m | De: 2,7 m BRT: 207 | NT: 64 |
Passasjerer: 97 | Last: 2 biler (5 tonn)
Fart: 28 knop Verft: Brødrene Aa (282) NMD |
Motor: 2 x Scania Dl16 72M
BHP pr motor: 789 | KW: 589 Fremdrift: Propell (Servogear) Skrog: Carbon Fibre |
27. november 2015:
Levert fra Brødrene Aa, Hyen (282) til Boreal Transport Nord, Hammerfest. Loa: 26,3 m, br: 8,3 m og sertifisert for 97 passasjerer og 2 biler med en fart på 28 knop. 9. desember 2015: Satt i Bygderuta i Sørøysund og Hammerfest - Revsneshamn. 1. januar 2016: Satt i SørøysundXpressen, Hammerfest - Sørøysundet, Hammerfest - Hasvik og Hammerfest - Revsneshamn. Satt i Bygderuta i Sørøysund og Hammerfest - Revsneshamn. 11. juni 2016: Reservefartøy i Finnmark. 16. november 2016: Drift og eierskap overført til Boreal Sjø, Hammerfest. 8. oktober 2018: Motorbytte hos Frydenbø Industri Havøysund AS. 16. desember 2020: Rederiet Boreal fikk seilingsnekt etter en revisjon av Sjøfartdirektoratet, hele flåten blir lagt i kai. Midlertidig seilingstillatelse gis senere samme dag og seilingsnekten opphører neste dag. 22. november 2022: Reservefartøy for LoppaXpressen, LangfjordXpressen og VargsundXpressen. 1. desember 2023: Satt i VargsundXpressen, Hammerfest - Alta. Gearhavari på "Falkefjell". 5. mars 2024: Satt i LoppaXpressen, Øksfjord - Loppastedene. Motorhavari på "Loppøy". 23. juni 2024: Satt i VargsundXpressen, Hammerfest - Alta. 30. september 2024: Reservefartøy for LoppaXpressen, LangfjordXpressen og VargsundXpressen. |