Midhordland
Kallesignal: LKHF - IMO 8101393 - Hjemmehavn: Bergen
Siste rederi i Norge: Hardanger Sunnhordlandske Dampskipsselskap
|
Status:
|
Loa: 26,57 m
Br: 9,02 m Dr: 1,2 m | De: 2,92 m BRT: 188 | NT: 62 |
Passasjerer: 159
Fart: 25 knop Verft: Westamarin (82) Skipskontrollen |
Motor: 2 x MTU12V4TDM
BHP pr motor: 1330 | KW: 979 | RPM: 1650 Fremdrift: Propell (Lips) Skrog: Aluminum |
17. november 1981:
Levert fra Westamarin AS, Mandal (82) til Hardanger Sunnhordlandske Dampskipsselskap, Bergen. Loa: 26,57 m, br: 9,02 m og sertifisert for 159 passasjerer med en fart på 25 knop. Satt i rute Bergen - Sunnhordland. Januar 1982: Etter store protester fra den lokale befolkningen ble båten omdøpt til "Midthordland" 20. juni 1989: Drift overført til Bornholmerpilen AS, Malmø (Sverige). Leid til rute København - Rønne (Danmark). 11. august 1989: Tilbakelevert, drift overført til Hardanger Sunnhordlandske Dampskipsselskap, Bergen. 1990: Drift overført til Bornholmerpilen AS, Malmø (Sverige). Leid til rute Allinge - Bornholm (Danmark). Tilbakelevert samme år. April 1991: Satt i rute Bergen - Skånevik. 1. mai 1991: Drift overført til Bornholmerpilen AS, Malmø (Sverige). Leid til rute København - Rønne (Danmark). August 1991: Tilbakelevert, drift overført til Hardanger Sunnhordlandske Dampskipsselskap, Bergen. Desember 1991: Satt i rute Stavanger - Haugesund 1994: Satt i rute Bergen - Sunnhordland. 30. april 1994: Lagt i opplag for salg. 2. mai 1994: Solgt til Bornhomerpilen AB, Malmø (Sverige). Omdøpt "Delfinen". Satt i rute Malmø (Sverige) - København (Danmark). April 2002: Solgt til AK-Günler Isletmeieri, Tyrkia. Omdøpt "Akgünler II" 2004: Satt i rute Alanya (Tyrkia) - Girne (Kypros). Januar 2015: Solgt til Whitedays Shipping Co Ltd, Mersin (Tyrkia) |