HISTORIE OM NORSKE HURTIGBÅTER (1960 - 2025)
  • Forside
  • Hurtigbåter
    • Seiler fortsatt i Norge
    • Nybygg
  • Om oss
    • Kilder
    • Vil du bidra?
  • Aktuelle saker

Mørejarl

Kallesignal: LLWD - IMO 9257450 - Hjemmehavn: ​Trondheim
Siste rederi i Norge: Kystekspressen ANS
Status: i rute Mokpo-si - Docho-myeon - Hueksan - Hongdo-ri
Loa: 37,6 m
Br: 10,4 m
Dr: 1,85 m | De: 4,07 m
BRT: 491 | NT: 158
Passasjerer: 274
Fart: 37 knop
Verft: Fjellstrand (1669)
DNV +1A1 HSLC R3(nor) Passenger E0
Motor: 2 x MTU16V4000M70
BHP pr motor: 3111 | KW: 2320
Fremdrift: Vannjet (KaMeWa)
Skrog: Aluminium
Picture
Foto: Uwe Jakob, ved kai Trondheim (8. juni 2007)
Picture
Foto: Kåre Haga, ankomst Trondheim (11. september 2007)
Picture
Foto: Frode Adolfsen, Trondheimsfjorden (28. oktober 2011)
Picture
Foto: Erlend Karlsen, Trondheim (23. januar 2012)
Picture
Foto: Uwe Jakob, avgang Brekstad (2. juli 2012)
Picture
Foto: Kåre Haga, avgang Kristiansund (2. juli 2012)
10. juni 2002:
Levert fra Fjellstrand (1669) til Kystekspressen, ANS. Loa: 37,6 m, br 10,4 m og sertifisert for 274 passasjerer med en fart på 37 knop. Satt i rute Trondheim - Brekstad - Hitra - Smøla - Kristiansund.
30. september 2002:
Like før ankomst Fillan på Hitra havnet fartøyet på grunn pga feilnavigering. Av de 14 passasjerene og mannskapet på 4 ble ingen skadet

26. november 2014:
Solgt til UTO Kapetan Luka, Krilo Jesenice (Kroatia). Omdøpt: "Krilo Star". Satt i rute Split - Milna (Brač) - Hvar - Korčula - Mljet - Dubrovnik.
2015:
Solgt til Blue Mar Ferry Rapid Ltd, Barcelona (Spania). Omdøpt "Blue Cat". Satt i rute Barcelona - Sitges. 
2017:
Solgt til Namhae Express Co. Ltd, Mokpo Sør Korea. Omdøpt "New Angel". Satt ​i rute Mokpo-si - Docho-myeon - Hueksan - Hongdo-ri
Nettstedet drives av Weebly. Administrert av Nordhost
  • Forside
  • Hurtigbåter
    • Seiler fortsatt i Norge
    • Nybygg
  • Om oss
    • Kilder
    • Vil du bidra?
  • Aktuelle saker