Nordic II
Kallesignal: LLXB - IMO K126782 - Hjemmehavn: Bergen
Dagens rederi: Hurtigbåt AS, Asker
|
Status: Charteroppdrag stasjonert i Tønsberg
|
Loa: 16,2 m
Br: 6,5 m Dr: 1,4 m | De: 2,075 m BRT: 69 | NT: 27 |
Passasjerer: 76
Fart: 25 knop Verft: Bømlo Båtutrustning (2) DNV |
Motor: 2 x Catepillar 3406
BHP pr motor: 500 | KW: 373 Fremdrift: Propell (Michigan Wheel) Skrog: GRP |
14. juni 2002:
Levert fra Bømlo Båtutrustning As til Vinnes Skyssbåtservice AS, Fusa som "Nordic II". Loa: 16.25 m, br: 6.5 m og sertifisert for 76 passasjerer. Satt i rute Odda - Norheimsund. 16. januar 2004: Med i søket etter overlevende etter Rocknes-forliset i Vatlestraumen. 15. mai 2007: Solgt til Hurtigbåt AS, Asker og omdøpt: "Flybåten", satt i rute Tønsberg - Engelsviken. November 2010: Lagt i opplag. 18. mai 2011: Satt i rute Husvik - Engelsviken. 20. november 2011: Lagt i tørt opplag på Stensarmen. 7. mai 2012: All rutevirksomhet midlertidig innstilt pga frafall av dispensasjon. 23. juni 2012: Satt i rute Husvik - Engelsviken. 30. september 2012: Sesongen over, lagt i opplag/charteroppdrag. 23. juni 2013: Satt i rute Husvik - Engelsviken. 28. september 2013: Lagt i opplag/charteroppdrag. 20. desember 2013: Tørt opplag på land på Stensarmen. 15. april 2014: Sjøsatt og klar for chartersesongen. Senere satt i rute Husvik - Bolærne 30. mai 2014: Brann i styrbord maskinrom mens fartøyet ligger ved kai. Store skader etter brannen, men ingen personskader. 10. november 2014: Første testturene etter brannen. Etter reparasjoner blir fartøyet lagt i opplag/charteroppdrag. 25. juni 2022: Satt inn i sommerrute for NOAH i øyene utenfor Holmestrand. 14. august 2022: Lagt i opplag/charteroppdrag. 25. august 2023: Satt i rute Husvik - Færder - Arås. 27. september 2023: Grunnstøtte ved Fulehuk. Fartøyet blir slept i land av havnebåten "Ingeborg Platou". Blir løftet på land, babord propell skadet. |