Ofoten
Kallesignal: LAFO - IMO 8708397 - Hjemmehavn: Narvik
Siste rederi i Norge: Ofoten og Vesteraalens Dampskipsselskap, Narvik
|
Status: på land i Thailand (2011)
|
Loa: 37 m
Br: 9,5 m Dr: 1,7 m | De: 3,69 BRT: 336 | NT: 108 | MDWT: 50 |
Passasjerer: 196 | Last: 15 tonn gods
Fart: 44 knop Verft: Westamarin (94) DNV +1A1, R 20.Light Craft, E0 |
Motor: 2 x MTU 396V16TB84
BHP pr motor: 2775 | KW: 2042 | RPM: 1940 Fremdrift: Vannjet (KaMeWa 63S) Skrog: Aluminium |
3. juni 1988:
Levert fra Westamarin, Mandal (94) til Ofoten og Vesteraalens Dampskipsselskap, Narvik. Loa: 37 m, br: 9,5 m og sertifisert for 186 passasjerer med en servicefart på 40 knop. Satt inn i Lofotekspressen (Sortland - Stokmarknes - Svolvær - Narvik) 27. november 1989: Ombygget hos Westamarin, Mandal. En svakhet i baugkonstruksjonen. Montering av trimtanker og ombygging av forskipet, da dette ble som et ausekar og fylte ofte båten med vann forut. 7. juni 1990: I Nordlandsekspressen (Sandnessjøen - Bodø - Svolvær - Stokmarknes - Sortland) 1995: Ruten kortet ned til Sandnessjøen - Stokmarknes. 19. februar 1997: Omdøpt "Ofoten II" 30. juli 1997: Solgt til JKL-Shipping, Billingstad. Drift overført til Ofoten og Vesteraalens Dampskipsselskap, Narvik. Lagt i opplag i Bodø som reserve. Mars 2002: Tilbakelevert til JKL-Shipping, Billingstad. 28. juni 2002: Solgt til Thailand. Blir senere satt i rute Phuket - Phi Phi Island og Phuket - Similian Island. |