HISTORIE OM NORSKE HURTIGBÅTER (1960 - 2025)
  • Forside
  • Hurtigbåter
    • Seiler fortsatt i Norge
    • Nybygg
  • Om oss
    • Kilder
    • Vil du bidra?
  • Aktuelle saker

Ofoten

Kallesignal: LIRN - IMO 9157818 - Hjemmehavn: ​Narvik
Dagens rederi: Torghatten Nord, Tromsø
Status: Reserve i Tromsø
Loa: 35 m
Br: 10,1 m
Dr: 1,6 m | De 3,39 m
BRT: 387 | NT: 121
Passasjerer: 199 | Last: 14 paller
Fart: 30 knop
Verft: Kværner Fjellstrand (1642)
+1A1 HSLC Passenger R2, E0, Pax HSC Cat A vessel​
Motor: 4 x MTU 12V183TE92
BHP pr motor: 870 | KW: 640 | RPM: 2100
Fremdrift: Propell (Servogear HD295 PTI/VFR)
Skrog: Aluminium
Picture
Foto: Uwe Jakob, ankomst Bodø (29. juni 2008)
Picture
Foto: Kåre Haga, forhaling Bodø havn (17. juni 2016)
Picture
Foto: Erlend Karlsen, ankomst Bodø (8. juli 2017)
Picture
Foto: Ola Johannesen, ankomst Bodø (3. oktober 2019)
Picture
Foto: Frode Adolfsen, avgang Bodø (22. juni 2021)
Picture
Foto: Frode Adolfsen, ved kai Svolvær (20. juli 2024)
30. mai 1997:
Levert av Kværner Fjellstrand, Omastrand (1642) til Ofoten og Vesteraalens Dampskipsselskap, Narvik. Loa: 35 m, br: 10,1 m og sertifisert for 199 passasjerer med en fart på 30 knop. Satt i Nordlandsekspressen, Svolvær - Bodø - Sandnessjøen.
November 1997:
Lagt i opplag. Fartøyene oppnår ikke kontraktsfart, holder ikke kursen og høyt støynivå. Blir noe ombygget og påbygd større ror og forandret i skroget.
Juni 1998:
Tilbake i rute.
30. juni 1999:
Satt i rute Narvik - Lødingen - Svolvær.
April 2002:
Satt i rute Sandnessjøen - Bodø - Svolvær.
29. september 2004:
Leid ut til Helgeland TS for ruten Sandnessjøen - Træna.
20. oktober 2004:
Tilbake i rute for OVDS.
10. oktober 2005:
Drift overført til Helgelandske. Innleid for rute Sandnessjøen - Træna.
20. oktober 2005:
Tilbakelevert, drift overført til Ofoten og Vesteraalens Dampskipsselskap. Lagt i opplag som reserve for Norlandsekspressen (Svolvær - Bodø - Sandnessjøen).
1. mars 2006:
Drift og eierskap overført til Hurtigruten Group ASA, Narvik.
September 2007:
Drift og eierskap overført til Hurtigruten ASA, Narvik
5.  januar 2009:
Solgt til Torghatten Nord, Tromsø.
15. november 2015:
Satt i rute Bodø - Væran og Bodø - Gildeskål. Samtidig reserve for Nordlandsekspressen.
26. juni 2020:
Lagt i opplag i Bodø som reserve.
1. januar 2024:
Satt i rute Bodø - Væran og Bodø - Gildeskål.
2. januar 2024:
Drift overført til Norled AS, Stavanger.
27. mars 2024:
Lagt i opplag som reserve i rute Bodø - Væran og Bodø - Gildeskål.
31. mai 2024:

Solgt til Norled AS, Stavanger. Omdøpt: ​Fjordkyst. Lagt i opplag i Svolvær. Hjemmehavn: Stavanger
9. oktober 2024:
Lagt i opplag som reserve i Bodø
12. mars 2025:
Lagt i opplag i Tromsø som reserve.
​



Nettstedet drives av Weebly. Administrert av Nordhost
  • Forside
  • Hurtigbåter
    • Seiler fortsatt i Norge
    • Nybygg
  • Om oss
    • Kilder
    • Vil du bidra?
  • Aktuelle saker