Ofoten
Kallesignal: LIRN - IMO 9157818 - Hjemmehavn: Narvik
Dagens rederi: Torghatten Nord, Tromsø
|
Status: Reserve i Bodø
|
Loa: 35 m
Br: 10,1 m Dr: 1,6 m | De 3,39 m BRT: 387 | NT: 121 |
Passasjerer: 199 | Last: 14 paller
Fart: 30 knop Verft: Kværner Fjellstrand (1642) +1A1 HSLC Passenger R2, E0, Pax HSC Cat A vessel |
Motor: 4 x MTU 12V183TE92
BHP pr motor: 870 | KW: 640 | RPM: 2100 Fremdrift: Propell (Servogear HD295 PTI/VFR) Skrog: Aluminium |
30. mai 1997:
Levert av Kværner Fjellstrand, Omastrand (1642) til Ofoten og Vesteraalens Dampskipsselskap, Narvik. Loa: 35 m, br: 10,1 m og sertifisert for 199 passasjerer med en fart på 30 knop. Satt i Nordlandsekspressen, Svolvær - Bodø - Sandnessjøen. November 1997: Lagt i opplag. Fartøyene oppnår ikke kontraktsfart, holder ikke kursen og høyt støynivå. Blir noe ombygget og påbygd større ror og forandret i skroget. Juni 1998: Tilbake i rute. 30. juni 1999: Satt i rute Narvik - Lødingen - Svolvær. April 2002: Satt i rute Sandnessjøen - Bodø - Svolvær. 29. september 2004: Leid ut til Helgeland TS for ruten Sandnessjøen - Træna. 20. oktober 2004: Tilbake i rute for OVDS. 10. oktober 2005: Drift overført til Helgelandske. Innleid for rute Sandnessjøen - Træna. 20. oktober 2005: Tilbakelevert, drift overført til Ofoten og Vesteraalens Dampskipsselskap. Lagt i opplag som reserve for Norlandsekspressen (Svolvær - Bodø - Sandnessjøen). 1. mars 2006: Drift og eierskap overført til Hurtigruten Group ASA, Narvik. September 2007: Drift og eierskap overført til Hurtigruten ASA, Narvik 5. januar 2009: Solgt til Torghatten Nord, Tromsø. 15. november 2015: Satt i rute Bodø - Væran og Bodø - Gildeskål. Samtidig reserve for Nordlandsekspressen. 26. juni 2020: Lagt i opplag i Bodø som reserve. 1. januar 2024: Satt i rute Bodø - Væran og Bodø - Gildeskål. 2. januar 2024: Drift overført til Norled AS, Stavanger. 27. mars 2024: Lagt i opplag som reserve i rute Bodø - Væran og Bodø - Gildeskål. 31. mai 2024: Solgt til Norled AS, Stavanger. Omdøpt: Fjordkyst. |