Olavsbussen
Kallesignal: LNBN - IMO 7369209 - Hjemmehavn: Trondheim
Siste rederi i Norge: Fosen Trafikklag, Trondheim
|
Status: Videre skjebne utkjent (1991)
|
Loa: 26,67 m
Br: 9,01 m Dr: 1,13 m | De: 2,5 m BRT: 199 | NT: 113 |
Passasjerer: 140
Fart: 25 knop Verft: Westermoen Hydrofoil (34) DNV +1A2-K |
Motor: 2 x MTU
BHP pr motor: 1100 | KW: 809 Fremdrift: Propell Skrog: Aluminum |
19. februar 1974:
Ferdigbygget av Westermoen Hydrofoil for egen regning (byggnr 34). Lengde: 26.67 m bred: 9.00 m. Sertifisert for 140 passasjerer og marsjfart 25 knop. Drift: Fosen Trafikklag, Trondheim. Satt i rute Trondheim - Agdenes - Frøya - Sula September 1974: Solgt til Fosen Trafikklag, Trondheim. 7. januar 1976: Grunnstøtte på et skjær mellom Inntian og Frøya. Hull i skroget og skader på babord propell og ror. Slept i land av "Stongsund" 27. februar 1976: Grunnstøtte innenfor Sula i dårlig vær. Mindre skade og fartøyet kunne fortsette i rute etter en halvtimes tid. 25. september 1981: Bistod "Sote Jarl" etter at de hadde eksplosjon ombord i Trondheimsfjorden, hvor de blant annet fikk skade ombord kort tid etter eksplosjonen. 4. september 1985: Utleid til Forsvaret. En øvelse om transport av skadde personer med båttypen westamaran som foregikk ved Olavsvern ikke langt fra Tromsø. 1988: Innredning oppgradert, nytt passasjerantall: 161. 13. september 1990: Leid til Forsvaret i forbindelse med Nato-øvelse. Ominnredet som ambulansefartøy for å frakte "skadde" fra Namsos til Uthaug. Levert tilbake 18. september 12. juli 1991: Lagt i opplag for salg. august 1991: Solgt til Doeksen & Rottink Company N.V (Nederland). Rute i De Nederlandske Antiller i Det Karabiske Hav. Omdøpt "FlyCat" |