HISTORIE OM NORSKE HURTIGBÅTER (1960 - 2025)
  • Forside
  • Hurtigbåter
    • Seiler fortsatt i Norge
    • Nybygg
  • Om oss
    • Kilder
    • Vil du bidra?
  • Aktuelle saker

Ørtind

Kallesignal: LJKE - IMO 9196876 - Hjemmehavn: ​Brønnøysund
Dagens rederi: Torghatten Midt, Trondheim
Status: i rute i Bindal
Loa: 23,95 m
Br: 8 m
Dr: 1,56 m | De: 2,63 m
BRT: 103 | NT: 41 | MDWT: 18
Passasjerer: 30 | Last: 7 biler (15 tonn gods)
Fart: 28 knop
Verft: Westcraft AS (108)
NMD
Motor: 2 x Mitsubishi S6R2-MPTK
BHP pr motor: 829 | KW: 610 | RPM: 1500
Fremdrift: Propell
Skrog: GRP Sandwich
Picture
Foto: Bård Hustad, usikkert hvor (usikkert årstall)
Picture
Foto: Uwe Jakob, ved kai Bindalseidet (22. juni 2008)
Picture
Foto: Erlend Karlsen, ved kai Bindalseidet (16. september 2019)
Picture
Foto: Erlend Karlsen, ankomst Terråk (13. juli 2021)
Picture
Foto: Erlend Karlsen, Harangsfjord (14. april 2023)
Picture
Foto: Ola Johannesen, ved Slipen Mek Verksted (1. oktober 2023)
7. oktober 1998:
Levert fra Westcraft AS, Deknespollen (108) til Torghatten Trafikkselskap. Loa: 23,95 m, br: 8 m og sertifisert for 30 passasjerer og 7 biler med en fart på 28 knop. Satt i rute Terråk - Bindalseidet - Harangsfjorden - Skottnes​.
21. mars 2022:
Drift og eierskap overført til Torghatten Midt AS, Trondheim. 
26. juni 2024:
Ved avgang Harangsfjord ble begge akslingene skadet ved et ublidt møte med fortøyning til ei nærliggende oppdrettsanlegg. Seiler til Rørvik Marina AS, Rørvik.
8. august 2024:
Tilbake i rute Terråk - Bindalseidet - Harangsfjorden - Skottnes​.

Nettstedet drives av Weebly. Administrert av Nordhost
  • Forside
  • Hurtigbåter
    • Seiler fortsatt i Norge
    • Nybygg
  • Om oss
    • Kilder
    • Vil du bidra?
  • Aktuelle saker