HISTORIE OM NORSKE HURTIGBÅTER (1960 - 2025)
  • Forside
  • Hurtigbåter
    • Seiler fortsatt i Norge
    • Nybygg
  • Om oss
    • Kilder
    • Vil du bidra?
  • Aktuelle saker

Øygar

Kallesignal: LANE  - IMO 7514476 - Hjemmehavn: Bergen
Dagens rederi: Båt og Motorservice AS, Harstad
Status: Opplag i Sørreisa
Loa: 26,67 m
Br: 9,02 m
Dr: 2,48 m | De: 2,61 m
BRT: 199 | NT: 112
Passasjerer: 140
Fart: 25 knop
Verft: Westermoen Hydrofoil (45)
​NSC Fartsområde 4
Motor: 2 x MAN
BHP pr motor: 1100 | KW: 809 
Fremdrift: Propell 
Skrog: Aluminium 
Picture
Foto: Kåre Haga, ved Stavanger (1992)
Picture
Foto: Bård Hustad, usikkert hvor (usikkert når)
Picture
Foto: Kåre Haga, avgang Stavanger (20. januar 2006)
Picture
Foto: Kåre Haga, ved Balestrand (10. august 2006)
Picture
Foto: Uwe Jakob, ved kai Florø (18. juni 2007)
Picture
Foto: Uwe Jakob, ved kai Kabelvåg (18. juni 2008)
Picture
Foto: Frode Adolfsen, ved kai Kabelvåg (21. april 2013)
Picture
Foto: Uwe Jakob, ankomst Bodø (29. juni 2016)
Picture
Foto: Erlend Karlsen, på Bodø havn (8. juli 2017)
Picture
Foto: Frode Adolfsen, ankomst Svolvær (4. juni 2018)
23. september 1975:
Levert fra Westermoen Hydrofoil, Mandal (45) til Øygarden-Sotra Rutelag, Bergen. Lengde: 26,67 m, br 9,02 m og sertifisert for 140 passasjerer med en marsjfart 25 knop. Satt inn i ruten: Bergen - Torstensvik - Rognesund.
18. april 1986:
Lagt i opplag for salg etter Rognesundet bro åpnet og ruten Bergen - Rognesund blir lagt ned. 
5. september 1986:
Solgt til Hardanger Sunnhordlandske Dampskipsselskap, Bergen. Satt i rute Bergen - Sunnhordland.
juni 1988:
Omdøpt "Teisten".
1. mai 1989:
Satt i Herøysundruta, Os - Herøysund
1990:
Satt i Haugesundruten, Haugesund - Stavanger.
1992:
Lagt i opplag som reservefartøy.

20. juli 1994:
Ny BT: 185, NT: 65

6. september 1995:
Solgt til Fjordwing AS, Strandebarm.
8. januar 1996:
Ombygd (nytt passasjerantall 150) og nye motorer: 2 x Cummins, BHP 1050 (KW 773). Ny marsjfart: 22 knop. I Sommerrute som turistfartøy i Sogn, blant annet Aurlandsfjorden, Nærøyfjorden og på Fjærland. Delvis i privatregi og delvis i regi av Fylkesbaatane. Omdøpt: 
"Starcruise"
3. juni 1997:
Ny BRT: 184, NT: 58. 

18. juli 2002:
Solgt til Tollesund AS, Krakhella.
10. oktober 2006:
Omdøpt "Losna". Hjemmehavn: Florø.
26. oktober 2007:
Solgt til Lofotferga AS, Kabelvåg. omdøpt "Alba". Nytt passasjerantall: 100. Hjemmehavn: Svolvær.
Juni 2010:
Starter sommercruise til Svartisen med hovedbase i Bodø. I samarbeid med Hurtigruten ASA.
23. april 2012:
Drift og eierskap overført til Njord AS, Kabelvåg.

24. mai 2017:
Solgt til Lødingen Skyssbåtservice AS, Lødingen. Charter/turistfart Lofoten, Vesterålen og Ofoten. Sommerrute til Svartisen fortsetter.
2018:
Lagt i opplag for salg 
13. oktober 2022:
​Lagt i opplag i Harstad. 
28. september 2023:
Forhalt til Sørreisa for opplag. 
23. oktober 2023:

Solgt til Båt og Motorservice AS, Harstad. Hjemmehavn: Harstad.

Nettstedet drives av Weebly. Administrert av Nordhost
  • Forside
  • Hurtigbåter
    • Seiler fortsatt i Norge
    • Nybygg
  • Om oss
    • Kilder
    • Vil du bidra?
  • Aktuelle saker