HISTORIE OM NORSKE HURTIGBÅTER (1960 - 2025)
  • Forside
  • Hurtigbåter
    • Seiler fortsatt i Norge
    • Nybygg
  • Om oss
    • Kilder
    • Vil du bidra?
  • Aktuelle saker

Renøy

Kallesignal: LJUE - IMO 9199725 - Hjemmehavn: ​Hammerfest
Siste rederi i Norge: Boreal Sjø, Hammerfest
Status: i rute utfra Hamburg (Tyskland)
Loa: 30 m
Br: 10,6 m
Dr: 1,55 m
BRT: 308 | NT: 100 
Passasjerer: 185 | Last: 3 biler (9 paller)
Fart: 38 knop
Verft: Oma Båtbyggeri (514)
DNV +1A1, HSCL R2, E0
Motor: 4 x MTU 12V2000M70
BHP pr motor: 1071 | KW: 788
Fremdrift: Propell (Servogear VD820B)
Skrog: Aluminium
Picture
Foto: Tor Resser, testkjøring utenfor Leirvik (mai 1999)
Picture
Foto: Bjørnar Lunga, ved kai Hammerfest (6. juli 2006)
Picture
Foto: Ola Johannesen, avgang Hammerfest (16. mars 2007)
Picture
Foto: Uwe Jakob, ved kai Svolvær (18. juni 2008)
Picture
Foto: Kåre Haga, ved kai Sandnessjøen (8. mai 2009)
Picture
Foto: Frode Adolfsen, ankomst Sandnessjøen (14. april 2010)
Picture
Foto: Ola Johannesen, ankomst Hammerfest (16. april 2015)
Picture
Foto: Uwe Jakob, ved kai Leknes (27. juni 2016)
Picture
Foto: Ola Johannesen, ved Grøtsundet (april 2017)
28. mai 1999:
Levert fra Oma Båtbyggeri As, Stord (514) til Finnmark Fylkesrederi og Ruteselskap, Hammerfest. Lengde: 30 m bred: 10,6 m og sertifisert for 185 passasjerer, 3 biler og 9 europaller og 38 knop, 31 knop servicefart. Satt inn i Hammerfest - Kårhamn - Hasvik - Øksfjord og Nordkappcruise (Sommerrute)
29. november 2000:
Hjalp sjark i nød med lesing utenfor Melkøya.
16. august 2002:
Satt i Snøhvitekspressen Hammerfest - Melkøya - Komagfjord - Storekorsnes - Alta.
14. august 2003:
Drift og eierskap overført til Connex Norge, Hammerfest.
1. mars 2006:
Drift og eierskap overført til Veolia Transport Nord, Region FFR, Hammerfest
1. juli 2007:
Rederiets reservefartøy for Finnmark og Helgeland.
1. juli 2010:
Rederiets reservefartøy for Finnmark, Troms og Helgeland.

Mai 2011:
I rute for "Fjordprinsessen". Går i opplag/reserve (mens rederiet venter på "Sollifjell") i Tromsø etter endt rute.
6. mai 2011:

Drift og eierskap overført til Boreal Transport Norge, Hammerfest.
August 2011:
Lagt i opplag i Hammerfest etter leveringen av "Sollifjell". Rederiets reservefartøy for Finnmark, Troms og Helgeland.
November 2014:
Satt i rute Hammerfest - Hasvik - Øksfjord - Loppa og Hammerfest - Rognsund - Øksfjord.
Juni 2015:
Charterturer i forbindelse cruiseanløp, Leknes - Svolvær - Trollfjord.
August 2015:
Lagt i opplag/reserve i Tromsø.
Juni 2016:
Charterturer i forbindelse cruiseanløp, Leknes - Svolvær - Trollfjord.
1. oktober 2016:
Satt i rute Tromsø - Skjervøy og Tromsø - Tennskjær - Lysnes.

16. november 2016:
Drift og eierskap overført til Boreal Sjø, Hammerfest.​​
juni 2017:
​Lagt i opplag for salg i Tromsø.
23. november 2017:
Solgt til North Frisian Offshore, Husum (Tyskland). Omdøpt: "Adler Cat". Satt i rute Hamburg - Helgoland - Hörnum - Sylt. Til Fjellstrand, Omastrand. 
2018:
Ferdig hos Fjellstrand. Salongene og bysse oppgradert, bildekk omgjort til plass for passasjerer og ny 10 kubikks drivstofftank.
Nytt passasjerantall: 218.




Nettstedet drives av Weebly. Administrert av Nordhost
  • Forside
  • Hurtigbåter
    • Seiler fortsatt i Norge
    • Nybygg
  • Om oss
    • Kilder
    • Vil du bidra?
  • Aktuelle saker