HISTORIE OM NORSKE HURTIGBÅTER (1960 - 2025)
  • Forside
  • HurtigbĂ„ter
    • Seiler fortsatt i Norge
    • Nybygg
  • Om oss
    • Kilder
    • Vil du bidra?
  • Aktuelle saker

Rose Ekspress

Kallesignal: LKFP - IMO 9710414- Hjemmehavn: ​Florø
Dagens rederi: Gulenskyss AS, Eivindvik
Status: rute Espevær - Eidesvik
Loa: 24 m
Br: 7,2 m
Dr: 1,4 m | De: 2,85
BRT: 121 | NT: 48
Passasjerer: 47 | Last: 2 biler (6 tonn gods)
Fart: 20 knop
Verft: Måløy Verft (17)
NMD
Motor: 2 x MAN D2842 LE419
BHP pr motor: 590 | KW: 440 | RPM: 1800
Fremdrift:Propell (West Mekan)
Skrog: Carbon
Picture
Foto: Harald Oanes, avgang Eidesvik (14. august 2014)
Picture
Foto: Uwe Jakob, ankomst Eidesvik (20. august 2014)
11. juni 2014:
Levert fra Måløy Verft, Måløy (17) til Gulenskyss AS, Eivindvik. Loa: 24 n, br: 7,2 m og sertifisert for 47 pasasasjerer med en fart på 20 knop. Satt i rute Eidesvik - Espevær.
27. juli 2015:
Drift overført til Maritime Management AS, Leikanger. 
24. juni 2016:
Sammenstøt med kaien i Espevær. En person skadet i sammenstøtet. 
22. januar 2024:
Problemer med styremaskinen i uvær i rute til Espevær. Gikk til Langevåg for egen maskin, fikk etter hvert bistand fra redningsskøyta Hans Herman Horn. Tilbake i rute senere samme dag.

Nettstedet drives av Weebly. Administrert av Nordhost
  • Forside
  • HurtigbĂ„ter
    • Seiler fortsatt i Norge
    • Nybygg
  • Om oss
    • Kilder
    • Vil du bidra?
  • Aktuelle saker