HISTORIE OM NORSKE HURTIGBÅTER (1960 - 2025)
  • Forside
  • Hurtigbåter
    • Seiler fortsatt i Norge
    • Nybygg
  • Om oss
    • Kilder
    • Vil du bidra?
  • Aktuelle saker

Rygerfonn

Kallesignal: JWMA - IMO 9383364 - Hjemmehavn: Stavanger
Dagens rederi: Rødne Trafikk, Sjernarøy
Status: Hardangerekspressen​
Loa: 23,09 m
Br: 7,8 m
Dr: 1,5 m | De: 2,5 m
BRT: 142 | NT: 56
Passasjerer: 97
Fart: 33 knop
Verft: Brødrene Aa (247)
NSC​
Motor: 2 x MTU 10V2000
BHP pr motor: 1004 | KW: 749 | RPM: 2300
Fremdrift: Propell
Skrog: Carbon fibre
Picture
Foto: Uwe Jakob, Byfjorden Bergen (14. juni 2009)
Picture
Foto: Uwe Jakob, Byfjorden Bergen (22. juni 2012)
Picture
Foto: Uwe Jakob, under Askøybroen (4. juni 2015)
Picture
Foto: Uwe Jakob, avgang Bergen (20. juni 2018)
Picture
Foto: Kåre Haga, ankomst Osøyro (10. januar 2024)
22. juni 2007:
Levert fra Brødrene Aa til Rødne Trafikk, Sjernarøy. Loa: Lengde: 23,09 m, bredde 7,8 m og sertifisert for 97 passasjerer med en fart på 33 knop. Satt i  Hardangerekspressen, Rosendal - Tysnes - Os - Bergen.
15. september 2012:
Krasjet med kaien i Malkenes på Tysnes. Ingen personskade, men tatt ut av rute.
November 2013:
Ombygges ved Brødrene Aa.
23. april 2014:
Tilbake i rute, ny loa: 25,5 m, nytt passasjerantall: 144. BRT: 176, NT: 62
28. november 2023:
Renseanlegg oppgradert hos Fitjar Mekaniske Verksted, Fitjar
Nettstedet drives av Weebly. Administrert av Nordhost
  • Forside
  • Hurtigbåter
    • Seiler fortsatt i Norge
    • Nybygg
  • Om oss
    • Kilder
    • Vil du bidra?
  • Aktuelle saker