Rypøy
Kallesignal: LIRL - IMO 9168661 - Hjemmehavn: Hammerfest
Dagens rederi: Boreal Sjø, Hammerfest
|
Status: Charter Stavanger - Lysefjorden
|
Loa: 20,75 m
Br: 8 m Dr: m | De: 2,55 m BRT: 121 | NT: 48 |
Passasjerer: 90
Fart: 29,5 knop Verft: Oma Båtbyggeri (509) NSC |
Motor: 2 x MTU
BHP pr motor: 829 | KW: 610 Fremdrift: Propell Skrog: Aluminium |
30. april 1997:
Levert fra Oma Båtbyggeri AS, Stord til Finnmark Fylkesrederi og Ruteselskap AS, Hammerfest. Loa: 20,76 m, br: 8 m og sertifisert for 90 passasjerer med en fart på 29,5 knop. Satt i rute Hammerfest - Sørøysundet. 1. januar 2000: Satt i rute Hammerfest - Sørøysundet og Hammerfest - Kvalsund - Revsneshamn. 15. mai 2001: Utleid til Troms Fylkes Dampskibsselskab, Tromsø for rute Harstad - Bjarkøystedene - Skrolsvik - Flakkstadvåg og Harstad - Engenes - Salangsverket - Brøstadbotn. 26. januar 2003: Til Fiskestrand Verft for montering av tørrskodd evakueringssystem. 9. februar 2003: Tilbake i rute. 14. august 2003: Drift og eierskap overført til Connex Norge, Hammerfest. Mars 2004: Avløser i sambandet Akkarfjord - Kjerringholmen. 1. mars 2006: Drift og eierskap overført til Veolia Transport Nord, Region FFR, Hammerfest. 1. desember 2008: Med i søket etter en mann som falt over bord på sørgående hurtigrute, sørøst fra Havøysund. April 2010: Nytt eksosanlegg akter som fører eksosen over øvre dekk. Oktober 2010: Ble truffet og skadet av "Mårøy" og var ute av drift i en stund, "Jernøy" satt inn som reserve. November 2010: Tilbake i rute. Oktober 2012: Lagt i opplag som reserve. 24. juni 2013: Satt i rute Harstad – Bjarkøystedene – Skrolsvik - Flakkstadvåg og Harstad – Engenes – Salangsverket - Brøstadbotn. 1. juli 2013: Satt i rute Stokmarknes - Innlandet - Raftsundet. 21. august 2014: Ferdig i rute, lagt i opplag i Stokmarknes som reserve. 7. oktober 2014: Satt i rute Hammerfest - Sørøysundet og Hammerfest - Revsneshamn. 18. mars 2015: Satt i rute Skjånes - Langfjordnes - Nervei - Laggo - Smalfjord. 10. juni 2015: Seiler til Oma Slipp, Stord for ombygging og klargjøring til ny rute. 1. september 2015: Satt i rute Sandnessjøen - Herøy - Kirkøy (Vega). Nytt passasjerantall: 95. Salongen er totalt renovert, ny handicap-heis og nytt evakueringssystem etter oppholdet hos Oma Slipp. 27. november 2015: Grunnstøtte nær Sandværodden med fire passasjerer ombord. Blir trukket av skjæret av "Nautilus Balder" og slept til Sandnessjøen. 16. november 2016: Drift og eierskap overført til Boreal Sjø, Hammerfest. 6. juli 2018: Like utenfor Sandnessjøen oppdages det røyktilløp i babord motor. Kommer seg til kai for egen maskin. De 36 passasjerene og mannskapet på 4 blir evakuert og tatt hånd om i Sandnessjøen. Diesellekkasje satt som årsak. 16. desember 2020: Rederiet Boreal fikk seilingsnekt etter en revisjon av Sjøfartdirektoratet, hele flåten blir lagt i kai. Midlertidig seilingstillatelse gis senere samme dag og seilingsnekten opphører neste dag. 31. mars 2021: Drift overført til Torghatten Trafikkselskap, Brønnøysund. Innleid for rute Sandnessjøen - Herøy - Kirkøy (Vega) og Sandnessjøen - Rørøy (Vega) - Ylvingen - Brønnøysund. 18. mai 2021: Utleie avsluttet, tilbakelevert. Seiler til Oma Slipp for verkstedopphold. 5. november 2021: Lagt i opplag i Harstad som reserve for hurtigbåtene i Vågsfjord og Hadsel. 23. mars 2023: På slipp hos Westcon Helgeland, Nesna etter at det ble oppdaget hull i skroget ved kai i Sandnessjøen. 17. oktober 2023: Sjøsatt og seiler til Oma Slipp for bytte av plater i skrogene, bytte av hovedmotor og overhaling av gear. 5. desember 2023: Ferdig, tilbake i Harstad som reserve for hurtigbåtene i Vågsfjord og Hadsel. 12. mars 2024: Til Oma Båtbyggeri, Stord for renovering av salongen. 25. april 2024: Satt i rute Stavanger - Lysefjorden. Sesongen over 17. september. 28. september 2024: Lagt i opplag som reserveLagt i opplag i Harstad som reserve for hurtigbåtene i Vågsfjord og Hadsel. i Harstad. |