HISTORIE OM NORSKE HURTIGBÅTER (1960 - 2025)
  • Forside
  • Hurtigbåter
    • Seiler fortsatt i Norge
    • Nybygg
  • Om oss
    • Kilder
    • Vil du bidra?
  • Aktuelle saker

Rypøy

Kallesignal: LIRL - IMO 9168661 - Hjemmehavn: ​Hammerfest
Dagens rederi: Boreal Sjø, Hammerfest
Status: Charter Stavanger - Lysefjorden
Loa: 20,75 m
Br: 8 m
Dr:  m | De: 2,55 m
BRT: 121 | NT: 48
Passasjerer: 90
Fart: 29,5 knop
Verft: Oma Båtbyggeri (509)
NSC​
Motor: 2 x MTU
BHP pr motor: 829 | KW: 610
Fremdrift: Propell
Skrog: Aluminium
Picture
Foto: Tor Resser, testkjøring utenfor Leirvik (April 1997)
Picture
Foto: Ola Johannesen, avgang Hammerfest (16. mars 2007)
Picture
Foto: Ola Johannesen, ankomst Hammerfest (14. mai 2009)
Picture
Foto: Ola Johannesen, avgang Hammerfest (17. juni 2013)
Picture
Foto: Frode Adolfsen, ved kai Stokmarknes (4. juli 2013)
Picture
Foto: Frode Adolfsen, ved kai Stokmarknes (14. august 2013)
Picture
Foto: Ola Johannesen, avgang Hammerfest (18. februar 2015)
Picture
Foto: Uwe Jakob, avgang Sandnessjøen (1. juli 2016)
Picture
Foto: Erlend Karlsen, Brønnøysund (4. mai 2021)
Picture
Foto: Ola Johannesen, ankomst Bodø (17. mars 2023)
Picture
Foto: Harald Oanes, avgang Stavanger (15. juli 2024)
30. april 1997:
Levert fra Oma Båtbyggeri AS, Stord til Finnmark Fylkesrederi og Ruteselskap AS, Hammerfest. Loa: 20,76 m, br: 8 m og sertifisert for 90 passasjerer med en fart på 29,5 knop. Satt i rute Hammerfest - Sørøysundet.
1. januar 2000:
Satt i rute Hammerfest - Sørøysundet og Hammerfest - Kvalsund - Revsneshamn.
15. mai 2001:
Utleid til Troms Fylkes Dampskibsselskab, Tromsø for rute Harstad - Bjarkøystedene - Skrolsvik - Flakkstadvåg og Harstad - Engenes - Salangsverket - Brøstadbotn.
26. januar 2003:
Til Fiskestrand Verft for montering av tørrskodd evakueringssystem.
9. februar 2003:
Tilbake i rute.
14. august 2003:
Drift og eierskap overført til Connex Norge, Hammerfest.
Mars 2004:
Avløser i sambandet Akkarfjord - Kjerringholmen.
1. mars 2006:
Drift og eierskap overført til Veolia Transport Nord, Region FFR, Hammerfest.
1. desember 2008:
Med i søket etter en mann som falt over bord på sørgående hurtigrute, sørøst fra Havøysund.
April 2010:
Nytt eksosanlegg akter som fører eksosen over øvre dekk.
Oktober 2010:
Ble truffet og skadet av "Mårøy" og var ute av drift i en stund, "Jernøy" satt inn som reserve.

November 2010:
Tilbake i rute.
Oktober 2012:
Lagt i opplag som reserve.
24. juni 2013:
Satt i rute
Harstad – Bjarkøystedene – Skrolsvik - Flakkstadvåg og Harstad – Engenes – Salangsverket - Brøstadbotn.
1. juli 2013:
Satt i rute Stokmarkne
s - Innlandet - Raftsundet.
21. august 2014:

Ferdig i rute, lagt i opplag i Stokmarknes som reserve.
7. oktober 2014:
Satt i rute Hammerfest - Sørøysundet og Hammerfest - Revsneshamn.
18. mars 2015:
Satt i rute Skjånes - Langfjordnes - Nervei - Laggo - Smalfjord.
10. juni 2015:
Seiler til Oma Slipp, Stord for ombygging og klargjøring til ny rute. 
1. september 2015:
Satt i rute Sandnessjøen - Herøy - Kirkøy (Vega).
Nytt passasjerantall: 95. Salongen er totalt renovert, ny handicap-heis og nytt evakueringssystem etter oppholdet hos Oma Slipp.
27. november 2015:
Grunnstøtte nær Sandværodden med fire passasjerer ombord. Blir trukket av skjæret av "Nautilus Balder" og slept til Sandnessjøen.
16. november 2016:
Drift og eierskap overført til Boreal Sjø, Hammerfest.
6. juli 2018:
Like utenfor Sandnessjøen oppdages det røyktilløp i babord motor. Kommer seg til kai for egen maskin. De 36 passasjerene og mannskapet på 4 blir evakuert og tatt hånd om i Sandnessjøen. Diesellekkasje satt som årsak.
​16. desember 2020:
Rederiet Boreal fikk seilingsnekt etter en revisjon av Sjøfartdirektoratet, hele flåten blir lagt i kai. Midlertidig seilingstillatelse gis senere samme dag og seilingsnekten opphører neste dag.
31. mars 2021:
Drift overført til Torghatten Trafikkselskap, Brønnøysund. Innleid for rute Sandnessjøen - Herøy - Kirkøy (Vega) og Sandnessjøen - Rørøy (Vega) - Ylvingen - Brønnøysund. 
18. mai 2021:
Utleie avsluttet, tilbakelevert. Seiler til Oma Slipp for verkstedopphold. 
5. november 2021:
Lagt i opplag i Harstad som reserve for hurtigbåtene i Vågsfjord og Hadsel.
23. mars 2023:
På slipp hos Westcon Helgeland, Nesna etter at det ble oppdaget hull i skroget ved kai i Sandnessjøen. 
17. oktober 2023:
​Sjøsatt og seiler til Oma Slipp for bytte av plater i skrogene, bytte av hovedmotor og overhaling av gear.
5. desember 2023:
Ferdig, tilbake i Harstad som reserve for hurtigbåtene i Vågsfjord og Hadsel. 
12. mars 2024:
Til Oma Båtbyggeri, Stord for renovering av salongen.
25. april 2024:
Satt i rute Stavanger - Lysefjorden. Sesongen over 17. september.
28. september 2024:
Lagt i opplag som reserveLagt i opplag i Harstad som reserve for hurtigbåtene i Vågsfjord og Hadsel. i Harstad.
Nettstedet drives av Weebly. Administrert av Nordhost
  • Forside
  • Hurtigbåter
    • Seiler fortsatt i Norge
    • Nybygg
  • Om oss
    • Kilder
    • Vil du bidra?
  • Aktuelle saker