Salten
Kallesignal: LAEJ - IMO 8708385 -- Hjemmehavn: Bodø
Siste rederi i Norge: Ofoten og Vesteraalens Dampskipsselskap, Narvik
|
Status: Muligens forlist (2005)
|
Loa: 37 m
Br: 9,5 m Dr: 1,7 m | De: 3,67 m BRT: 340 | NT: 109 | MDWT: 50 |
Passasjerer: 196 | Last: 15 tonn gods
Fart: 44 knop Verft: Westamarin (93) DNV +1A1, R 20.Light Craft, E0 |
Motor: 2 x MTU 396V16TB84
BHP pr motor: 2775 | KW: 2042 | RPM: 1940 Fremdrift: Vannjet (KaMeWa 63S) Skrog: Aluminium |
9. mai 1988:
Levert fra Westamarin, Mandal (93) til Salten Dampskipsselskap, Bodø. Loa: 37 m, br: 9,5 m og sertifisert for 186 passasjerer med en servicefart på 40 knop. Satt inn i Lofotekspressen (Sortland - Stokmarknes - Svolvær - Narvik) 4. desember 1989: Ombygget hos Westamarin, Mandal. En svakhet i baugkonstruksjonen. Montering av trimtanker og ombygging av forskipet, da dette ble som et ausekar og fylte ofte båten med vann forut. 7. juni 1990: I Nordlandsekspressen (Sandnessjøen - Bodø - Svolvær - Stokmarknes - Sortland) 19. september 1991: Drift og eierskap overført til Ofoten og Vesteraalens Dampskipsselskap, Narvik. 1995: Ruten kortet ned til Sandnessjøen - Stokmarknes. 19. februar 1997: Omdøpt "Salten II" 30. juli 1997: Solgt til JKL-Shipping, Billingstad. Drift overført til Ofoten og Vesteraalens Dampskipsselskap, Narvik. 16. november 1997: Grunnstøtte ved Skrova. Mars 2002: Tilbakelevert til JKL-Shipping, Billingstad. 28. juni 2002: Solgt til Thailand. Blir senere satt i rute Phuket - Phi Phi Island og Phuket - Similian Island. |