Salten
Kallesignal: LIRM - IMO 9157806 - Hjemmehavn: Narvik
Siste rederi i Norge: Ofoten og Vesteraalens Dampskipsselkap, Narvik
|
Status: Solgt til Guadeloupe i Karibia (9/9-24)
|
Loa: 35 m
Br: 10,1 m Dr: 1,6 m | De 3,39 m BRT: 387 | NT: 121 | MDTW: 34 |
Passasjerer: 199 | Last: 14 paller
Fart: 30 knop Verft: Kværner Fjellstrand (1641) +1A1 HSLC Passenger R2, E0, Pax HSC Cat A vessel |
Motor: 4 x MTU 12V183TE92
BHP pr motor: 870 | KW: 640 | RPM: 2100 Fremdrift: Propell (Servogear HD295 PTI/VFR) Skrog: Aluminium |
30. mai 1997:
Levert av Kværner Fjellstrand, Omastrand (1641) til Ofoten og Vesteraalens Dampskipsselskap, Narvik. Loa: 35 m, br: 10,1 m og sertifisert for 199 passasjerer med en fart på 30 knop. Satt i Nordlandsekspressen, Svolvær - Bodø - Sandnessjøen. November 1997: Lagt i opplag. Fartøyene oppnår ikke kontraktsfart, holder ikke kursen og høyt støynivå. Blir noe ombygget og påbygd større ror og forandret i skroget. 26. juni 1998: Drift overført til Hardanger Sunnhordlandske Dampskipsselskap, Bergen. Innleid for rute Stavanger - Haugesund. September 1998: Tilbakelevert, utleie avsluttet. Drift overført til Ofoten og Vesteraalens Dampskipsselskap, Narvik. Satt i rute Narvik - Lødingen - Svolvær. 30. juni 1999: Drift overført til . Innleid for rute Kolobrzeg - Nexø (Bornholm, Sverige) og Utska (Polen) - Nexø (Bornholm, Sverige). 31. august 1999: Tilbakelevert, utleie avsluttet. Drift overført til Ofoten og Vesteraalens Dampskipsselskap, Narvik. 12. februar 2001: Grunnstøtte ved Våg. For å unngå kollisjon med kai styrer kapteinen kontrollert fartøyet på en sandbank. Årsak: revansjeringen sviktet. Sendt til Marhaug, Svolvær for utbedring av skadene. 2. mars 2001: Grunnstøtte ved Fleinvær, sørøst av Bodø da manøvreringssystemet sviktet på ny i løpet av kort tid. 28. februar 2003: Solgt til Manche Iles, Frankrike. Omdøpt "Victor Hugo". Satt i rute Jersey - Guernesey (Frankrike) 1. august 2023: Lagt i opplag i Granville (Frankrike). 9. september 2004: Solgt til Guadeloupe i Karibia. Foreløpig ukjent kjøper. |