HISTORIE OM NORSKE HURTIGBÅTER (1960 - 2025)
  • Forside
  • Hurtigbåter
    • Seiler fortsatt i Norge
    • Nybygg
  • Om oss
    • Kilder
    • Vil du bidra?
  • Aktuelle saker

Salten

Kallesignal: LIRM - IMO 9157806 - Hjemmehavn: Narvik
Siste rederi i Norge: Ofoten og Vesteraalens Dampskipsselkap, Narvik
Status: Solgt til Guadeloupe i Karibia (9/9-24)
Loa: 35 m
Br: 10,1 m
Dr: 1,6 m | De 3,39 m
BRT: 387 | NT: 121 | MDTW: 34
Passasjerer: 199 | Last: 14 paller
Fart: 30 knop
Verft: Kværner Fjellstrand (1641)
+1A1 HSLC Passenger R2, E0, Pax HSC Cat A vessel​
Motor: 4 x MTU 12V183TE92
BHP pr motor: 870 | KW: 640 | RPM: 2100
Fremdrift: Propell (Servogear HD295 PTI/VFR)
Skrog: Aluminium
Picture
Foto: Bård Hustad, ved kai Bodø (juni 1997)
Picture
Foto: Kåre Haga, ved kai Stavanger (1999)
30. mai 1997:
Levert av Kværner Fjellstrand, Omastrand (1641) til Ofoten og Vesteraalens Dampskipsselskap, Narvik. Loa: 35 m, br: 10,1 m og sertifisert for 199 passasjerer med en fart på 30 knop. Satt i Nordlandsekspressen, Svolvær - Bodø - Sandnessjøen.
November 1997:
Lagt i opplag. Fartøyene oppnår ikke kontraktsfart, holder ikke kursen og høyt støynivå. Blir noe ombygget og påbygd større ror og forandret i skroget.
26. juni 1998:
Drift overført til Hardanger Sunnhordlandske Dampskipsselskap, Bergen.
Innleid for rute Stavanger - Haugesund.

September 1998:
Tilbakelevert, utleie avsluttet. Drift overført til Ofoten og Vesteraalens Dampskipsselskap, Narvik. Satt i rute Narvik - Lødingen - Svolvær.
30. juni 1999:
Drift overført til . Innleid for rute Kolobrzeg - Nexø (Bornholm, Sverige) og Utska (Polen) - Nexø (Bornholm, Sverige).
31. august 1999:

Tilbakelevert, utleie avsluttet. Drift overført til Ofoten og Vesteraalens Dampskipsselskap, Narvik.
12. februar 2001:

Grunnstøtte ved Våg. ​For å unngå kollisjon med kai styrer kapteinen kontrollert fartøyet på en sandbank. Årsak: revansjeringen sviktet. Sendt til Marhaug, Svolvær for utbedring av skadene.
2. mars 2001:
Grunnstøtte ved Fleinvær​, sørøst av Bodø da manøvreringssystemet sviktet på ny i løpet av kort tid. 
28. februar 2003:
Solgt til Manche Iles, Frankrike. Omdøpt "Victor Hugo". Satt i rute Jersey - Guernesey (Frankrike)
1. august 2023:
Lagt i opplag i Granville (Frankrike).
9. september 2004:
Solgt til Karu'Ferry, Guadeloupe (Frankrike) i Karibia. Omdøpt: "Guy Tirolien"
Nettstedet drives av Weebly. Administrert av Nordhost
  • Forside
  • Hurtigbåter
    • Seiler fortsatt i Norge
    • Nybygg
  • Om oss
    • Kilder
    • Vil du bidra?
  • Aktuelle saker