Sauda
Kallesignal: LGZU - IMO 7222267 - Hjemmehavn: Stavanger
Siste rederi i Norge: Det Stavangerske Dampskipsselskap, Stavanger
|
Status:
|
Loa: 26,67 m
Br: 9,02 m Dr: m | De: 2,62 m BRT: 194 | NT: 110 |
Passasjerer: 140
Fart: 26 knop Verft: Westermoen Hydrofoil (25) Skipskontrollen |
Motor: 2 x MTU DM 12V 4TEV
BHP pr motor: 1100 | KW: 809 Fremdrift: Propell Skrog: Aluminum |
28. juni 1972:
Levert fra Westermoen Hydrofoil (25) til Det Stavangerske Dampskipsselskap, Stavanger. Loa: 26,67 m, br:9,02 m og sertifisert for 140 passasjerer med en fart på 26 knop. Satt i rute Stavanger - Sauda og Stavanger - Jørpeland. 1. juli 1976: Satt i rute Stavanger - Sandeid. 1. mai 1977: Satt i rute Stavanger - Sandeid og Stavanger - Jørpeland. 2. januar 1979: Satt i rute Stavanger - Jørpeland, Stavanger - Jelsa og Stavanger - Vikevåg. 1. mai 1979: Satt i rute Stavanger - Jørpeland, Stavanger - Jelsa, Stavanger - Vikevåg og Stavanger - Eik. 30. juni 1986: Lagt i opplag i Stavanger som reserveskip. 1. august 1988: Satt i rute Stavanger - Jørpeland. 15. april 1989: Solgt til P. Paraskevas Naftiliaki Naftiki Eteria, Piraeus (Hellas). Omdøpt: "Supercats". Satt i trafikk mellom Piraeus - Angistri - Aegina. 31. august 1993: Omdøpt: "Keravnos" 1995: Solgt til Agistri Island Shipping Company, Piraeus (Hellas). Satt i rute Piraeus - Ejina (Hellas). Juni 2006: Lagt i opplag i Mylos (Hellas). 3. juli 2008: Omdøpt: "Athena III". Hjemmehavn: Panama City (Panama). |