Skogøy
Kallesignal: LDUK - IMO 9015175 - Hjemmehavn: Narvik
Siste rederi i Norge: Torghatten Nord, Tromsø
|
Status: Inaktiv på AIS siden 7.oktober 2022
|
Loa: 28,75 m
Br: 8 m De: 3,1 m BRT: 225 | NT: 72 |
Passasjerer: 130
Fart: 32,5 knop Verft: Harding Verft (259) DNV +1A1, Light craft, Passenger, E0 |
Motor: 2 x GM DDA 16V-149A
BHP pr motor: 1800 | KW: 1325 Fremdrift: Propell (Servogear) Skrog: Aluminium |
12. april 1991:
Levert fra Harding Verft (259) til Ofoten og Vesteraalens Dampskipselskap, Narvik. Loa: 28,25 m, br: 8 m og sertifisert for 130 passasjerer med fart på 32,5 knop. Satt i rute Narvik - Lødingen - Svolvær. 1994: Satt i rute Bodø - Væran og Bodø - Ytre Gildeskål. 3. november 1996: Grunnstøtte ved Vokkøy i rute fra Bodø til Helligvær med seks passasjerer ombord. Stor skader på skroget på styrbord side og begge propellene blir totalskadd. Ble liggende på grunn noen dager mens midlertidige reparasjoner blir gjort for slep. RS "Skuld" sleper fartøyet til Bodø, og senere til Skarvik Mek. Verksted, Svolvær for reprasjoner. September 1997: Tilbake i rute Bodø - Væran og Bodø - Ytre Gildeskål. 1998: Nye motorer: MTU 12V396TE74, med 1777 BHP 2. juli 1998: Grunnstøtte ved Nordskott (Steigen), ble slept av grunnen av RS "Skomvær III". Skader på propeller. Fartøyet ut av drift hele juli. 16. januar 1999: Med i søket etter overlevende da rignotsnurperen "Borgøygutt" forliste ved Løpsholmen. 1. mars 2006: Drift og eierskap overført til Hurtigruten Group ASA, Narvik. September 2007: Drift og eierskap overført til Hurtigruten ASA, Narvik. 5. januar 2009: Solgt til Torghatten Nord, Tromsø. 18. desember 2014: Î forbindelse testkjøring etter verkstedopphold for fartøyet gearproblemer utenfor Svolvær. "Røst" ligger i beredskap i påvente at RS "Sundt Flyer" kommer for å buksere "Skogøy" tilbake til kai. 28. oktober 2015: Lagt i opplag for salg. 2. desember 2015: Solgt til Ambassador ehf. Omdøpt: "Ambassador II" Mai 2016: Omdøpt: "Arctic Cirkle". Hjemmehavn: Akureyri |