Sleipner
Kallesignal CXTD - IMO 7396381 - Hjemmehavn: Stavanger
Siste rederi i Norge: Flaggruten ANS, Stavanger
|
Status: i Uruguay (2022)
|
Loa: 29,1 m
Br: 9,02 m Dr: m | De: BRT: | NT: |
Passasjerer: 180
Fart: 32 knop Verft: Westermoen Hydrofoil (37) Skipskontrollen |
Motor: 2 x SACM
BHP pr motor: 1800 | KW: 1343 Fremdrift: Propell Skrog: Aluminium |
27. juni 1974:
Levert fra Westermoen Hydrofoil (37) til Flaggruten ANS. Loa: 29.1 m, br 9.02 og sertifisert for 180 passasjerer med en fart på 32 knop. Satt i Flaggruten Bergen - Stavanger. 4. januar 1976: Grunnstøtte på Haaskru Fyr(på tur fra Mosterhamn til Haugesund) med 176 passasjerer ombord, 19 av disse ble skadet i sammenstøtet og tre av mannskapet. Juli 1987: I opplag for salg. November 1987: Omdøpt: "Tranen". 1989: Solgt til Fletamentos de Baleres SA, Algeciras (Spania) satt i trafikk mellom Ibiza og Formentera. Omdøpt: "Rapido De Formentera" Juli 1998: Solgt til Balearia Eurolines, Denia (Spania) 17. februar 2007: Solgt til Argentina. Februar 2008: Solgt til Lumary S.A Montevideo (Uruguay). Omdøpt: "Buenos Aires Express". Satt i rute Buenos Aires (Argentina) - Colonia del Sacramento (Uruguay). November 2022: Lagt i opplag som reserve. |