Sognekongen
Kallesignal: JXUZ - IMO 8704937 - Hjemmehavn: Florø
Siste rederi i Norge: Fylkesbaatane i Sogn og Fjordane, Florø
|
Status: I rute Buenos Aires (Argentina) - Colonia del Sacramento (Uruguay)
|
Loa: 38,82 m
Br: 9,44 m Dr: 1,46 m BRT: 409 | NT: 128 |
Passasjerer: 201
Fart: 38 knop Verft: Fjellstrand (1580) DNV +1A1, Light Craft Catamaran E0, R5 |
Motor: 2 x MTU 16V396TB84
BHP pr motor: 2775 | KW: 2042 Fremdrift: Vannjet (KaMeWa) Skrog: Aluminium |
17. desember 1987:
Levert fra Fjellstrand (1578) til Fylkesbaatane i Sogn og Fjordane, Florø. Loa 38,82 m, br 9,44 og sertifisert for 201 passasjerer og en fart på ca 38 knop. Satt vekselsvis i rute Bergen - Måløy og Bergen - Årdalstangen. 1. januar 1988: Satt i rute Årdalstangen - Fresvik - Balestrand - Nordeide - Rysjedalsvika - Bergen m/retur. 6. mars - 11. mars 2000: Utleid til Hardanger Sunnhordlandske DS, til rute Bergen - Ølen. Januar 2003: Overført til Valparaiso (Chile), fortsatt samme rederi og navn. Mars 2005: Drift og eierskap overført til Fjord1 Fylkesbaatane, Florø/Valparaiso. 6. juni 2005: Solgt til Naviera Sognekongen SA,Valparaiso (Chile). 24. mai 2006: Solgt til Lumary SA, Montevideo/Panama. 20. august 2007: Solgt til Colonia Express SA (Uruguay) og nytt navn "Coloni Express". Satt i rute Buenos Aires (Argentina) - Colonia del Sacramento (Uruguay), |