HISTORIE OM NORSKE HURTIGBÅTER (1960 - 2025)
  • Forside
  • HurtigbĂ„ter
    • Seiler fortsatt i Norge
    • Nybygg
  • Om oss
    • Kilder
    • Vil du bidra?
  • Aktuelle saker

Solfuglen

Kallesignal: LMHX - IMO 8959128 - Hjemmehavn: Hammerfest
Dagens rederi: Båt og Motorservice AS, Harstad
Status: Hvalsafari, Stø (Andøya)
Loa: 19,9 m
Br: 6,55 m
Dr: 1,3 m
BRT: 92 | NT: 36
Passasjerer: 63, 7t dekkslast
Fart: 30 knop
Verft: Sandwich Costruction AB (Strømstad) (4)
NSC
Motor: 2  x MAN (1999) 
BHP pr motor: 650 | KW: 485 
Fremdrift: Porpell 
Skrog: Glassfiber 
Picture
Foto: Uwe Jakob, ved kai Aurland (15. juni 2009)
Picture
Foto: Uwe Jakob, ved kai Kristiansund (1. juli 2012)
11. desember 1983:
Levert fra Sandwich Construction AB, Strømstad (4) til Bernt Salamonsen, Honningsvåg. Loa: 19,9 m, br: 6,55 m og sertifisert for 63 passasjerer med en fart på 30 knop. Sertifisert for 63 passasjerer og en fart på 30 knop. Benyttet som ambulanse/skyssbåt. Kapasitet til en ambulanse ombord.
24. april 1992:
Solgt til Nordkapp Byggservice AS.
24. mai 1994:
Solgt til Kvitsøy Maritime Senter AS.
21. november 1994:
Solgt til Storebælt Bådservice, Fredericia (Danmark) og omdøpt "VTS Guard". Brukt som vaktbåt under byggingen av Storebæltsbroen
1996:
Omb, lengde og ny hekk i Strømstad pga enormt mye hekksjø ved patruljefart. Ny loa: 22,0 m, ny fart 16 knop. BRT: 104, NT: 41
28. juni 1999:

Solgt til Svein Rune Vindedal (ES: Sognekyss, Astrid Vindedal) omdøpt "Aurlandsfjord II". Installert nye MAN motorer, med BHP: 650 og kW: 485. Satt i charterrute Flåm - Gudvangen. Nytt kallesignal: LJXE. 
Mai 2000:
Utleid til Svalbard Polar Travel. Satt i charter utfra Longyearbyen. 
August 2000:

Utleie avsluttet pga restriksjoner fra Sjøfartsdirektoratet
23. april 2001:
Leid ut til Hardanger Sunnhordlandske DS, Bergen for rute Norheimsund - Lofthus.
30. september 2001:

Utleie ferdig. Tilbake i chartertrafikk Flåm - Gudvangen.
2002-2004:
Satt i personelltransport for Statoil til Snøhvitutbyggingen. Hammerfest - Melkøya.
2004:
Opplag i Narvik og reserve for Hurtigruten ASA, blant annet i lokalrute 993 i Tysfjorden for "Øykongen".
Juni 2005:
Leid av Lofoten Charterbåt, Kabelvåg. Brukt til Hvalsafari i Tysfjorden og Vestfjorden, samt Trollfjordcruise og fisketurer/charteroppdrag med utgangspunkt i Svolvær.
Juli 2007:
Vender "hjem" til Aurland, reiserute Kabelvåg - Kristiansund - Florø - Aurland. Lagt i opplag.
4. mai 2010:
Solgt til Vikaneset Maritim AS, Frei. Omdøpt "Gripexpressen", reg.havn: Kristiansund N. Brukes i ruten Kristiansund - Grip (Gripruta). Nytt passasjerantall: 93.
November 2011:
Utleid til Fosen Namsos Sjø. I rute for "Frøyfart" i Sistranda - Sula - Halten.
Desember 2011:
Motorhavari, blir liggende ved Sistranda.
21. januar 2014:
Solgt til RS maritime AS, Ålesund. Omdøpt "Sunnmøringen" reghavn: Ålesund. Renovert og klargjøres for rute Kristiansund - Grip.  "Tennholm" utfører ruten utenom sesongen.
16. februar 2016:
Solgt til Båt og Motorservice AS, Harstad. Omdøpt: "Blasius II", hvalsafri utfra Stø på Andøya. 
April 2021:
Tildelt status som vernet skip av Riksantikvaren. 

Nettstedet drives av Weebly. Administrert av Nordhost
  • Forside
  • HurtigbĂ„ter
    • Seiler fortsatt i Norge
    • Nybygg
  • Om oss
    • Kilder
    • Vil du bidra?
  • Aktuelle saker