Solfuglen
Kallesignal: LMHX - IMO 8959128 - Hjemmehavn: Hammerfest
Dagens rederi: Båt og Motorservice AS, Harstad
|
Status: Hvalsafari, Stø (Andøya)
|
Loa: 19,9 m
Br: 6,55 m Dr: 1,3 m BRT: 92 | NT: 36 |
Passasjerer: 63, 7t dekkslast
Fart: 30 knop Verft: Sandwich Costruction AB (Strømstad) (4) NSC |
Motor: 2 x MAN (1999)
BHP pr motor: 650 | KW: 485 Fremdrift: Porpell Skrog: Glassfiber |
11. desember 1983:
Levert fra Sandwich Construction AB, Strømstad (4) til Bernt Salamonsen, Honningsvåg. Loa: 19,9 m, br: 6,55 m og sertifisert for 63 passasjerer med en fart på 30 knop. Sertifisert for 63 passasjerer og en fart på 30 knop. Benyttet som ambulanse/skyssbåt. Kapasitet til en ambulanse ombord. 24. april 1992: Solgt til Nordkapp Byggservice AS. 24. mai 1994: Solgt til Kvitsøy Maritime Senter AS. 21. november 1994: Solgt til Storebælt Bådservice, Fredericia (Danmark) og omdøpt "VTS Guard". Brukt som vaktbåt under byggingen av Storebæltsbroen 1996: Omb, lengde og ny hekk i Strømstad pga enormt mye hekksjø ved patruljefart. Ny loa: 22,0 m, ny fart 16 knop. BRT: 104, NT: 41 28. juni 1999: Solgt til Svein Rune Vindedal (ES: Sognekyss, Astrid Vindedal) omdøpt "Aurlandsfjord II". Installert nye MAN motorer, med BHP: 650 og kW: 485. Satt i charterrute Flåm - Gudvangen. Nytt kallesignal: LJXE. Mai 2000: Utleid til Svalbard Polar Travel. Satt i charter utfra Longyearbyen. August 2000: Utleie avsluttet pga restriksjoner fra Sjøfartsdirektoratet 23. april 2001: Leid ut til Hardanger Sunnhordlandske DS, Bergen for rute Norheimsund - Lofthus. 30. september 2001: Utleie ferdig. Tilbake i chartertrafikk Flåm - Gudvangen. 2002-2004: Satt i personelltransport for Statoil til Snøhvitutbyggingen. Hammerfest - Melkøya. 2004: Opplag i Narvik og reserve for Hurtigruten ASA, blant annet i lokalrute 993 i Tysfjorden for "Øykongen". Juni 2005: Leid av Lofoten Charterbåt, Kabelvåg. Brukt til Hvalsafari i Tysfjorden og Vestfjorden, samt Trollfjordcruise og fisketurer/charteroppdrag med utgangspunkt i Svolvær. Juli 2007: Vender "hjem" til Aurland, reiserute Kabelvåg - Kristiansund - Florø - Aurland. Lagt i opplag. 4. mai 2010: Solgt til Vikaneset Maritim AS, Frei. Omdøpt "Gripexpressen", reg.havn: Kristiansund N. Brukes i ruten Kristiansund - Grip (Gripruta). Nytt passasjerantall: 93. November 2011: Utleid til Fosen Namsos Sjø. I rute for "Frøyfart" i Sistranda - Sula - Halten. Desember 2011: Motorhavari, blir liggende ved Sistranda. 21. januar 2014: Solgt til RS maritime AS, Ålesund. Omdøpt "Sunnmøringen" reghavn: Ålesund. Renovert og klargjøres for rute Kristiansund - Grip. "Tennholm" utfører ruten utenom sesongen. 16. februar 2016: Solgt til Båt og Motorservice AS, Harstad. Omdøpt: "Blasius II", hvalsafri utfra Stø på Andøya. April 2021: Tildelt status som vernet skip av Riksantikvaren. |