Sollifjell
Kallesignal: LNFR - IMO 9562996 - Hjemmehavn: Hammerfest
Dagens rederi: Rødne Trafikk, Sjernarøy
|
Status: Bergen - Modalen
|
Loa: 35,3 m
Br: 10,9 m Dr: 1,2 m BRT: 329 | NT: 118 |
Passasjerer: 250
Fart: 32 knop Verft: Båtservice Mandal (84) Skrog: Tuco Composites Aps, Faaborg (Dan) |
Motor: 2 x MTU 2000 V12M72
BHP pr motor: 1448 | KW: 1080 Fremdrift: Propell Skrog: Carbon |
22. mars 2010:
Levert fra Båtservice Mandal (84) til Veolia Transport Nord, Hammerfest. Loa: 35,3 m, br 10,9 m og sertifisert for 250 passasjerer. 24. mars 2010: Måtte avbryte sin ferd mot Tromsø, skråplanet inn i tunnelen slår sprekker og "Sollifjell" må søke havn ved Bud i Møre og Romsdal. Senere ble båten flyttet inn til Ålesund for undersøkelser. 22. Desember 2010: Båtene fra Båtservice ble ikke godkjent av Sjøfartsdirektoratet pga mange mangler og feil. Mai 2011: Drift og eierskap overført til Boreal Transport Norge, Hammerfest. August 2011: Ferdig på reparert hos Vegsund Slipp, seiler til Tromsø og blir satt i rute Tromsø - Finnsnes - Harstad. 16. november 2016: Drift og eierskap overført til Boreal Sjø, Hammerfest. 27. september 2019: Røykutvikling fra maskinrommet i rute fra Harstad, ingen skadde. Passasjerene blir satt i land på Engenes og hentet tilbake til Harstad av "Stjernøy". 31. desember 2019: Lagt i opplag for salg i Tromsø. 6. desember 2021: Lagt i opplag for salg i Hammerfest. 19. mars 2023: Til Hamek, Harstad for verkstedopphold. 5. mai 2023: Lagt i opplag for salg i Tromsø. 24. august 2023: Lagt i opplag for salg i Forsøl utenfor Hammerfest. 27. oktober 2023: Solgt til Rødne Trafikk AS, Sjernarøy. Drift overført til L Rødne & Sønner AS, Sjernarøy. 5. desember 2023: Omdøpt: "Rygersol" 8. januar 2024: Til Fitjar Mekaniske Verksted, Fitjar for klargjøring til chartertrafikk. 14. mars 2024: Hjemmehavn endret: Stavanger. 21. mai 2024: Satt i rute Bergen - Modalen |