Tjelden
Kallesignal: LFXN - IMO 7014608 - Hjemmehavn: Bergen
Siste rederi i Norge: Erik A. Lien, Bergen
|
Status: Hugget (mai 1995)
|
Loa: 19,6 m
Br: 5,1 m Dr: m | De: 2,5 m BRT: 68 | NT: 39 | MDWT: 14 |
Passasjerer: 62
Fart: knop Verft: Westermoen Hydrofoil (2) |
Motor: 1 x Daimler-benz AG
BHP pr motor: 1350 | KW: 1005 Fremdrift: Propell Skrog: Aluminium |
1963:
Levert fra Westermoen Hydrofoil, Mandal (123) til AB Sundfart, Malmø (Sverige) som "Sundfoil I". Loa: 19,6 m br: 5,1 m, sertifisert for 62 passasjerer med en fart på knop. 1965: Solgt til Sundtrafik AB, Helsingborg (Sverige) 1966: Solgt til Masl, Oslo. Senere kjøpt tilbake av verftet Westermoen Hydrofoil. 21. september 1968: Solgt til Hardanger Sunnhordlandske DS, Bergen. Satt i rute Bergen - Austevoll - Rubbestadneset - Leirvik - Sunnhordland - Ølen. April 1980: Omdøpt: "Tranen" 1982: Solgt til Audun Ørgersen, Bergen. Omdøpt: "Exfoil". Foilene demontert og fartøyet ble benyttet som husbåt. September 1986: Solgt til Erik A Lien, Bergen. Mai 1995: Hugget hos Brødrene Anda, Stavanger. |