Sunnhordland
Kallesignal: JXKR - IMO 7396393 - Hjemmehavn: Bergen
Siste rederi i Norge: Hardanger Sunnhordlandske Dampskipsselskap, Bergen
|
Status:
|
Loa: 29,13 m
Br: 9,02 m Dr: m | De: 2,6 m BRT: 248 | NT: 141 |
Passasjerer: 180
Fart: 29 knop Verft: Westermoen Hydrofoil (38) NSC |
Motor: 2 x SACM
BHP pr motor: 1800 | KW: 1343 Fremdrift: Propell Skrog: Aluminium |
19. mars 1975:
Levert fra Westermoen Hydrofoil (38) til Hardanger Sunnhordlandske Dampskipsselskap, Bergen. Loa: 29,13 m, br: 9,02 m og sertifisert for 180 passasjerer med en fart på 29 knop.Satt inn rute mellom Bergen - Sunnhordland. 1984: Nye motorer: MTU maskineri, 2 x MTU12V4T63, BHP: 1800, KW: 1325 8. mai 1989: Utleid til Bornholmer Pilen, Rønne. Satt i rute Rønne (Bornholm) - Kastrup havn (København). August 1989: Tilbakelevert. Sommeren 1994: I rute Oslo - Arendal. 20. juli 1994: Ny BRT 212, NT: 77, De: 3,67 m Sommeren 1996 og 1997: Haugesundruta for "Tjelden" 15. - 25. august 1998: Utleid til Namsos Trafikkselskap for rute Leka - Rørvik - Namsos. 22. juni 1998: Kolliderer med "Vingtor" som sørgående Flaggrute i tett tåke i Vibransundet ved Haugesund. To skadet. 1. september 1999: Solgt til Sun Coast Line, Gibraltar. Omdøpt "Mons Calpe" 2001: Solgt til SEM Marine Travel Agent, Split (Kroatia), omdøpt "Broc" Oktober 2008: Solgt til Linijska Nacionalna Plovidba, Split (Kroatia). |