HISTORIE OM NORSKE HURTIGBÅTER (1960 - 2025)
  • Forside
  • Hurtigbåter
    • Seiler fortsatt i Norge
    • Nybygg
  • Om oss
    • Kilder
    • Vil du bidra?
  • Aktuelle saker

Sylvarnes

Kallesignal LLDG  - IMO 9219563 - Hjemmehavn: ​Florø
Dagens rederi: Fjord1 ASA, Florø
Status: Reserve for rute Stavanger - Byøyene
Loa: 25,45 m
Br: 8 m
Dr: 2 m
BRT: 100 | NT: 40
Passasjerer: 42 | Last: 7 biler
Fart: 24 knop
Verft: Lindstøl Verft (316) 
NMD​
Motor: 2 x 2 x Mitsubshi S6R2-MPTK
BHP pr motor: 829 | KW: 610
Fremdrift: Propell
Skrog: Aluminium
Picture
Foto: Bård Hustad, usikkert hvor (før 2009)
Picture
Foto: Bård Hustad, usikkert hvor (mellom 2010 og 2011)
Picture
Foto: Uwe Jakob, ankomst Nordeide (23. juni 2012)
Picture
Foto: Uwe Jakob, avgang Florø (8. juni 2015)
Picture
Foto: Uwe Jakob, avgang Florø (24. juni 2019)
Picture
Foto: Uwe Jakob, ankomst Måløy (27. juni 2022)
Picture
Foto: Ola Johannesen, ankomst Florø (25. april 2024)
Bilde
Foto: Kåre Haga, avgang Stavanger (12. mars 2025)
15. april 2000:
Levert fra Lindstøl Skips & Båtbyggeri (316) til Fjord1 Fylkesbaatane, Florø. Loa: 25,45 m, br: 8 m og sertifisert for 42 passasjerer og 7 biler med en fart på 24 knop. Satt i rute Vik - Otterskred - Geithus - Finden - Finabotnen - Vollevik - Sylvarnes - Vetlesand - Ortnevik.
Mars 2005:
Drift og eierskap overført til Fjord1 Fylkesbaatane, Florø.

4. oktober 2012:
Drift og eierskap overført Fjord1 ASA, Florø.
​9. april 2013:
Skadet i brann under arbeid hos Solund Verft. Årsaken til brannen var sveisearbeid som gjorde at det tok fyr i ene motoren.
1. juni 2013:
Ferdig hos Solund Verft. Nytt passasjerantall: 70. Satt i 
Kystvegekspressen Florø - Villevik - Smørhamn - Hennøystranda - Leirgulen - Måløy.
26. november 2014:
Grunnberøring mellom Rota og Fugleskjærskaia med 13 passasjerer ombord. Ingen personskader. 
26. juni 2015:
Ved anløp av Florø svikter manøvreringssystemet og fartøyet går rett i småbåthavna og krasjer med flere småbåter, hvor en av de synker. Ingen personskader verken ombord eller blant småbåtene.
30. april 2024:
Til Oma Slipp etter endt anbud i Kystvegekspressen. 

9. mai 2024: 
Lagt i opplag i Stavanger som reserve for ruten Stavanger - Byøyene - Hommersåk
4. januar 2025:
Til Fjellstrand, Omastrand. 
10. mars 2025:
Ferdig ombygget, påmontert baugfendring og større gangvei. Satt inn som reserve for Stavanger - Byøyene - Hommersåk
​
​

Nettstedet drives av Weebly. Administrert av Nordhost
  • Forside
  • Hurtigbåter
    • Seiler fortsatt i Norge
    • Nybygg
  • Om oss
    • Kilder
    • Vil du bidra?
  • Aktuelle saker