Tedno
Kallesignal: LGDI - IMO 9053701 - Hjemmehavn: Bergen
Siste rederi i Norge: Tide Sjø, Bergen
|
Status:
|
Loa: 29 m
Br: 8 m Dr: m | De: 3,18 m BRT: 269 | NT: 89 | MDWT: 20 |
Passasjerer: 173
Fart: 33 knop Verft: Harding Verft (263) DNV-17864 +1A1 HSLC-passenger, R2-E0DNV-17864 DNV-17864 |
Motor: 2 x MTU 12V396TE74L
BHP pr motor: 2038 | KW: 1500 | RPM: 2000 Fremdrift: Propell (Servogear) Skrog: Aluminium |
4. desember 1992:
Levert fra Harding Verft, Rosendal til Hardanger Sunnhordlandske Dampskipsselskap, Bergen. Loa: 29 m, br: 8 og sertifisert for 173 passasjerer med en fart på 33 knop. Satt i rute Bergen - Sunnhordland og Bergen - Ølen. 23. september 1999: Assisterer "Tjelden" i Bømlofjorden etter motorstopp. 26. juli 2000: Krasjet i lav fart i kaien ved Rubbestadneset. Små skader, tilbake i rute dagen etter. 8. august 2000: Grunnstøtte ved Flesland kai, skader i begge skrogene. En liten tur på verksted og tilbake i rute 11. august. 22. juni 2001: Drift og eierskap overført til HSD Sjø 24. august 2003: Problemer med ene motoren i nordlige Flaggrute med 90 passasjerer ombord. Går til Rubbestadneset for egen motor og "Baronessa" tar passasjerene til Bergen, tre timer forsinket. En lekkasje i gearet var grunnen til hendelsen. 4. desember 2006: Drift overført til Tide Sjø AS, Bergen 2007: Solgt, nytt navn "Osman Hamid Bey" |