Teisten
Kallesignal: - IMO - Hjemmehavn: Bergen
Siste rederi i Norge: Hardanger Sunnhordlandske, Bergen
|
Status: Tatt ut av rute, videre skjebne usikker (1994)
|
Loa: 19,6 m
Br: 4,9 m ( m) Dr: m | De: 2 m BRT: 55 | NT: 40 |
Passasjerer: 64
Fart: 36 knop Verft: Cantiere Navale Leopoldo Rodriquez (74) Sicilia (Italia) - Type: PT20 |
Motor: 1 x Daimler Benz DM
BHP pr motor: 1350 | KW: 1005 Fremdrift: Propell Skrog: Aluminium |
31. juli 1961:
Levert fra Cantiere Navale Leopoldo Rodriquez (74) til Hardanger Sunnhordlandske DS, Bergen. Loa: , br: m, sertifiisert for 64 passasjerer med en fart på 36 knop. Satt i rute Bergen - Rubbestadneset - Leirvik - Sunnhordland - Ølen. 22. oktober 1969: Grunnstøtte i tett tåke på et skjær i Bårdsund sør av Reksteren. 36 passasjerer blir evakuert i flåtene og senere plukket opp av "Tjelden" som tok passasjerene med til Bergen. Fartøyet ble senere slept til Mjellem & Karlsen for tilsyn. Skadene var såpass store at fartøyet kom aldri tilbake i rute i Norge. Kompassfeil som følge av en krapp sving i forkant for å unngå drivgods, dette i kombinasjon av tett tåke var årsak til grunnstøtingen. 29. januar 1970: En avtale mellom forsikringsselskapet og Cantiere Navale Leopoldo Rodriquez (verftet) så ble fartøyet returnert til Italia. Etter reparasjoner ble fartøyet solgt til Aliscafi SNAV, Messina (Italia). Omdøpt "Freccia di Reggio" 30. mai 1972: Utleid til Thames Arrow Express , London, et samarbeid mellom verftet og Navigation and Coal Trade Co. (London). Satt i rute London - Greenwich. Etter få måneder opphører ruten å fartøyet blir lagt i opplag. Vår 1973: Utleid til Red Funnel, Southampton. Satt i rute Southampton - Isle of Wight. Tilbakelevert i slutten av 1973. 1994: Tatt ut av rute, videre skjebne usikker. |