HISTORIE OM NORSKE HURTIGBÅTER (1960 - 2025)
  • Forside
  • Hurtigbåter
    • Seiler fortsatt i Norge
    • Nybygg
  • Om oss
    • Kilder
    • Vil du bidra?
  • Aktuelle saker

Terningen

Kallesignal: LGJQ - IMO 9693848 - Hjemmehavn: Trondheim
Dagens rederi: Fjord1, Florø
Status: Ombygging Brødrene Aa Eikefjord
Loa: 40,8 m
Br: 10,8 m
Dr: 1,08 m | De: 3,9 m
BRT: 492 | NT: 159 | MDWT: 32
Passasjerer: 275
Fart: 34 knop
Verft: Brødrene Aa (274)
DNV​-33457 +1A1 HSLC R4 Passenger
Motor: 2 x MTU 16V2000 M72
BHP pr motor: 1931 | KW: 1440
Fremdrift: Vannjet (MJP 650)
Skrog: Carbon fibre
Picture
Foto: Uwe Jakob, ved Flakk (14. juni 2015)
Picture
Foto: Erlend Karlsen, ankomst Trondheim (28. oktober 2020)
Picture
Foto: Ola Johannesen, i Trondheimsfjorden (26. september 2021)
Picture
Foto: Ola Johannesen, ankomst Edøya (27. mars 2023)
Picture
Foto: Ola Johannesen, ved kai Eikefjord (25. april 2024)
26. mars 2014:
Levert fra Brødrene Aa, Hyen (274) til Partsrederiet Kystekspressen ANS, Trondheim. Loa: 40,8 m, br: 10,8 m og sertifisert for 275 passasjerer med en fart på 34 knop. Satt i Kystekspressen, Trondheim - Brekstad - Hitra - Smøla - Kristiansund. 
23. mars 2022:
Drift overført til Torghatten Midt, Trondheim.
​31. desember 2023:
Lagt i opplag i Kristiansund.
4. januar 2024:
Solgt til Fjord1 AS, Florø.
11. januar 2024:

Lagt i opplag i Florvåg, Askøy. 
18. mars 2024:
Ankom Brødrene Aa, Eikefjord for ombygging til helelektrisk drift og klargjøring for nytt ruteområde.
Nettstedet drives av Weebly. Administrert av Nordhost
  • Forside
  • Hurtigbåter
    • Seiler fortsatt i Norge
    • Nybygg
  • Om oss
    • Kilder
    • Vil du bidra?
  • Aktuelle saker