Tidelyn
Kallesignal: LCJF - IMO 9517185 - Hjemmehavn: Bergen
Siste rederi i Norge: Norled AS, Stavanger
|
Status: Solgt til De forente Arabiske Emirater (22. desember 2023)
|
Loa: 24,46 m
Br: 9 m Dr: 1,5 m BRT: 192 | NT: 76 |
Passasjerer: 125
Fart: 30 knop Verft: Oma Båtbyggeri (527) NMD HSC CODE 2000, category A |
Motor: 2 x MAN2842 LE410
BHP pr motor: 1004 | KW: 749 Fremdrift: Vannjet (KaMeWa) Skrog: Aluminium |
10. mars 2009:
Levert fra Oma Båtbyggeri, Stord til Tide Sjø, Bergen for Nordøyruta. Loa: 24,46 m, br: 9 m og sertifisert for 125 passasjerer med en fart på 30 knop. 5. august 2009: Grunnstøtte på Kalvøya, sendt til Oma Slipp for reparasjon. 1. januar 2012: Drift og eierskap overført til Norled, Stavanger. 31. desember 2016: Ferdig på Ålesund - Valderøy - Hareid etter endt anbudsperiode. Leid til Boreal som reserve. 7. februar 2017: Utleie avsluttet, seiler til Stavanger for opplag/reserve. November 2017: Leid til Nordens Paris Charter, Tromsø. Satt i hvalsafari ut fra Tromsø, hovedsakelig til Kvænangen. 30. januar 2018: Utleie avsluttet, tilbake til Stavanger for opplag/reserve. 4. desember 2018: Omdøpt: "Fjordlyn". Hjemmehavn: Stavanger. 2021: Nye hovedmotorer: 2 x MTU 2000 V10. 22. desember 2023: Solgt til (foreløpig) ukjent kjøper i De forente Arabiske Emirater. Heises på land i Mekjarvik for ombygging og klargjøring til sitt nye ruteområde. 3. mars 2024: Lastet ombord i "KS Prosject" med destinasjon Duba, Saudi Arabia. |