Træna
Kallesignal: LCVP - IMO 7626009 - Hjemmehavn: Sandnessjøen
Siste rederi i Norge: Helgeland Trafikkselskap, Sadnessjøen
|
Status:
|
Loa: 25,66 m
Br: 9,05 m Dr: m | De: 3,29 m BRT: 198 | NT: 101 |
Passasjerer: 119
Fart: 24 knop Verft: Fjellstrand Alum Yachts (1490) |
Motor: 2 x MTU12VTC81
BHP pr motor: 1220 | KW: Fremdrift: Propell Skrog: Aluminium |
21. mai 1976:
Levert fra Fjellstrand Alum. Yachts, Omastrand (1490) til Helgeland Trafikkselskap, Sandnessjøen for Trænaruten. Loa: 25,67 m, br: 9,05 m og sertifisert for 119 passasjerer + 6 tonn last eller 165 passasjerer uten last. Satt i rute Sandnessjøen - Træna. 1979: Hovedmotorene byttet til MTU 39. BHP: 1225, KW: 902. 1981: Passasjerantall endret til 128. 1983: Lagt i opplag i Sandnessjøen som reserve. Hovedmotorene byttet til MTU 396 1983: Utleid til Ofoten Dampskipsselskap, Narvik. Til rute Narvik - Svolvær. 1987: Utleid til Salten Dampskipsselskap, Bodø for ruten Bodø - Skutvik - Svolvær. September 1988: Utleid til Finnmark Fylkesrederi og Ruteselskap, Hammerfest og senere utleid til Salten Dampskipselskap, Bodø 15. juli 1989: Utleid til Finnmark Fylkesrederi og Ruteselskap, Hammerfest for rute Hammerfest - Hasvik - Øksfjord. 21. juli 1989: Utleie avsluttet, tilbakelevert. 9. desember 1992: Drift og eierskap overført til Helgelandske AS, Sandnessjøen. 21. juli 1994: Ny BRT: 181, NT: 61. De: 3,45 m 17. oktober 1996: Solgt til Sæferðir ehf, Stykkishólmur (Island). Omdøpt: "Brimrun". Satt inn i hvalsafari. 25. februar 2009: Solgt til EU Offshore Service, Knebel (Danmark). Hjemmehavn: Lowesoft (Storbritannia). Omdøpt: "Ocean Cat". Ombygget, passasjerantall 12. Salongen bygd om til å huse 9 lugarer. Benyttes som transport av mannskap. |