Tromsprinsen
Kallesignal: LJZT - IMO 8022987 - Hjemmehavn: Tromsø
Siste rederi i Norge: Troms Fylkes DS, Tromsø
|
Siste status: I dårlig stand ved kai i Port de Soller (Spania 2011)
|
Loa: 29,68 m
Br: 9,01 m Dr: 1,3 m | De: 2,61 m BRT: 247 | NT: 131 |
Passasjerer: 210
Fart: 30 knop Verft: Westamarin, Mandal (80) Skipskontrollen |
Motor: 2 x MTU 12B396TB83 (85)
BHP pr motor: 1560 | KW: 1148 Fremdrift: Propell Skrog: Aluminium |
6. juli 1981:
Levert fra Westermarin, Mandal (80) til Troms Fylkes Dampskipsselskap, Tromsø. Loa: 29,68, br: 9,01 m og sertifisert for 210 passasjerer med en fart på 30 knop. Satt i rute Tromsø - Finnsnes - Harstad fra 11. juli. 1984: Nye motorer, MTU 12V4TDM 3119 BHP 1986: Satt inn i rute Tromsø - Vikran - Tennskjær - Lysnes og Tromsø - Finnkroken - Vannvåg - Arnøyhamn - Skjervøy. 29. juli 1994: Ny BRT: 220, NT: 81. De: 1,84 m 1995: Passasjerinnredning oppgradert, skifte av seter. 1. august 1996: Ny BRT: 219, De: 3,14 m Mars 1998: Utleid til Finnmark Fylkesrederi og Ruteselskap, Hammerfest. Satt i rute Hammerfest - Hasvik - Øksfjord - Loppastedene Juni 1998: Utleie avsluttet, tilbakelevert. Lagt i opplag i Tromsø som reservefartøy. 24. februar 2000: Solgt til Spania, ukjent til hvilken eier. Omdøpt "Rapido Del Puerto". Satt i rute Cadiz - Santa Maria (Spania). Slettet i NOR 6. mars 2000. 30. august 2005: Solgt til ukjent eier. |