HISTORIE OM NORSKE HURTIGBÅTER (1960 - 2025)
  • Forside
  • Hurtigbåter
    • Seiler fortsatt i Norge
    • Nybygg
  • Om oss
    • Kilder
    • Vil du bidra?
  • Aktuelle saker

Vågsfjord

Kallesignal: LJQB  - IMO 9196723 - Hjemmehavn: Tromsø
Dagens rederi: Fjordcharter Norway, Haus
Status: Charter med base Vestland
Loa: 23,98 m
Br: 9 m
Dr: 1,4 m | De: 3,4 m
BRT: 177 | NT: 70 | MDWT: 20
Passasjerer: 148
Fart: 29 knop
Verft: Oma Båtbyggeri (512)
RINA 97521
Motor: 2 x MTU 12V 2000 M70 
BHP pr motor: 1018 | KW: 749 
Fremdrift: Propell 
Skrog: Aluminium 
Picture
Foto: Bård Hustad, ved kai Harstad (før 2006)
Picture
Foto: Uwe Jakob, avgang Harstad (16. juni 2008)
Picture
Foto: Uwe Jakob, ved kai Bodø (13. juni 2010)
Picture
Foto: Frode Adolfsen, ankomst Tromsø (25. november 2017)
Picture
Foto: Ola Johannesen, sørgående gjennom Rya (18. mars 2023)
Picture
Foto: Frode Adolfsen, ankomst Bergen (15. april 2023)
Picture
Foto: Marius Vassnes, ved kai Bergen (16. april 2023)
Picture
Foto: Trygve Tønnesen, ankomst Haus (høst 2024)
13. januar 1999:
Levert fra Oma Båtbyggeri, Leirvik til Troms Fylkes Dampskipselskap, Tromsø. Loa: 23,98 m, br 9 m og sertifisert for 148 passasjerer med en fart på 29 knop. Satt i rute Harstad - Bjarkøystedene - Skrolsvik - Flakkstadvåg og Harstad - Engenes - Salangsverket - Brøstadbotn.
1. mars 2006:
Drift og eierskap overført til Hurtigruten Group ASA, Narvik.
​
September 2007:
Drift og eierskap overført til Hurtigruten ASA, Narvik.
5.  januar 2009:
Solgt til Torghatten Nord, Tromsø.
31. desember 2009:
Lagt i opplag i Bodø som reservefartøy.
25. januar 2011:
Innsatt i Rødøyruten for "Rødøyløven".
29. juni 2013:
Kort utleie til Boreal Transport Nord og tilbake til sitt gamle samband i Vågsfjordbassenget.
21. juni 2014:
Grunnstøtte i Rødøyruten med 7 passasjerer ombord like ved kai ved Fleinvær i Gildeskål. En person skadet i sammenstøtet. RS "Skomvær III" bukserte "Vågsfjord" til Bodø. 
1. februar 2015:
Satt som hovedfartøy i rute Sandnessjøen - Herøy - Vega. 
30. april 2015:
Ferdig i rute, tilbake til Bodø. Lagt i opplag for salg/reserve.
30. oktober 2015:
Solgt til Arctic Explorer AS, Tomasjord. Omdøpt "Aurora Explorer".
3. mai 2018:

Registrert på Færøyene. Nytt kallesignal: OZ2181.
16. juli 2018:
I 5 knop hadde hurtigbåten et sammenstøt med kaia i Barentsburg, Svalbard. Ombord var det 121 passasjerer og et mannskap på 4.37 passasjerene ble skadet i sammenstøtet. 
12. desember 2018:
Tau i propellen like utenfor Skjervøy, 74 passasjerer ble beordret evakuert av Kystvakten "Heimdal". Passasjerene ført over i "Kvænangen" og satt i land til Skjervøy.
2020:
Solgt til SP/F Arctic Explorer, Færøyene. Fortsetter charter ut fra Tromsø/Longyearbyen.
10. juni 2021:
Leid til Norwegian Travel Company, Reine for charter utfra Reine til blant annet Værøy, Kjerkfjorden og andre steder i Lofoten. 
6. juli 2022:
Registrert i NOR-registeret, Hjemmehavn: Tromsø. Nytt kallesignal: LJQB

16. mars 2023:
Solgt til The Fjords IV DA, Flåm. Omdøpt "Aurora of the Fjords". Hjemmehavn: Bergen
Seiler til Langevåg på Bømlo for klargjøring til Fjordcruise i Hardanger. Drift overført til Fjord1 AS, Florø (18. mars 2024)
12. mai 2023:
Satt i rute Hardangerfjordcruise, Odda - Lofthus - Ulvik - Eidfjord
5. september 2023:
Lagt i vinteropplag i Flåm.
2. mars 2024:
Til Bømlo Skipsservice.
7. mai 2024:
Satt i rute Hardangerfjordcruise, Odda - Lofthus - Ulvik - Eidfjord
9. september 2024:
Lagt i opplag for salg i Langevåg, Bømlo.
4. november 2024:
Solgt til Fjordcharter Norway AS, Haus. Omdøpt: "Fjordcharter Adventure". ​18. november: Seiler til Solund Verft 
14. april 2025:
Charter med base ut fra Nordfjordeid. 
28. april 2025:
Grunnstøtte like før ankomst Nordfjordeid 
Nettstedet drives av Weebly. Administrert av Nordhost
  • Forside
  • Hurtigbåter
    • Seiler fortsatt i Norge
    • Nybygg
  • Om oss
    • Kilder
    • Vil du bidra?
  • Aktuelle saker