Vågsfjord
Kallesignal: LJQB - IMO 9196723 - Hjemmehavn: Tromsø
Dagens rederi: Fjordcharter Norway, Haus
|
Status: Fjordcruise Hardanger
|
Loa: 23,98 m
Br: 9 m Dr: 1,4 m | De: 3,4 m BRT: 177 | NT: 70 | MDWT: 20 |
Passasjerer: 148
Fart: 29 knop Verft: Oma Båtbyggeri (512) RINA 97521 |
Motor: 2 x MTU 12V 2000 M70
BHP pr motor: 1018 | KW: 749 Fremdrift: Propell Skrog: Aluminium |
13. januar 1999:
Levert fra Oma Båtbyggeri, Leirvik til Troms Fylkes Dampskipselskap, Tromsø. Loa: 23,98 m, br 9 m og sertifisert for 148 passasjerer med en fart på 29 knop. Satt i rute Harstad - Bjarkøystedene - Skrolsvik - Flakkstadvåg og Harstad - Engenes - Salangsverket - Brøstadbotn. 1. mars 2006: Drift og eierskap overført til Hurtigruten Group ASA, Narvik. September 2007: Drift og eierskap overført til Hurtigruten ASA, Narvik. 5. januar 2009: Solgt til Torghatten Nord, Tromsø. 31. desember 2009: Lagt i opplag i Bodø som reservefartøy. 25. januar 2011: Innsatt i Rødøyruten for "Rødøyløven". 29. juni 2013: Kort utleie til Boreal Transport Nord og tilbake til sitt gamle samband i Vågsfjordbassenget. 21. juni 2014: Grunnstøtte i Rødøyruten med 7 passasjerer ombord like ved kai ved Fleinvær i Gildeskål. En person skadet i sammenstøtet. RS "Skomvær III" bukserte "Vågsfjord" til Bodø. 1. februar 2015: Satt som hovedfartøy i rute Sandnessjøen - Herøy - Vega. 30. april 2015: Ferdig i rute, tilbake til Bodø. Lagt i opplag for salg/reserve. 30. oktober 2015: Solgt til Arctic Explorer AS, Tomasjord. Omdøpt "Aurora Explorer". 3. mai 2018: Registrert på Færøyene. Nytt kallesignal: OZ2181. 16. juli 2018: I 5 knop hadde hurtigbåten et sammenstøt med kaia i Barentsburg, Svalbard. Ombord var det 121 passasjerer og et mannskap på 4.37 passasjerene ble skadet i sammenstøtet. 12. desember 2018: Tau i propellen like utenfor Skjervøy, 74 passasjerer ble beordret evakuert av Kystvakten "Heimdal". Passasjerene ført over i "Kvænangen" og satt i land til Skjervøy. 2020: Solgt til SP/F Arctic Explorer, Færøyene. Fortsetter charter ut fra Tromsø/Longyearbyen. 10. juni 2021: Leid til Norwegian Travel Company, Reine for charter utfra Reine til blant annet Værøy, Kjerkfjorden og andre steder i Lofoten. 6. juli 2022: Registrert i NOR-registeret, Hjemmehavn: Tromsø. Nytt kallesignal: LJQB 16. mars 2023: Solgt til The Fjords IV DA, Flåm. Omdøpt "Aurora of the Fjords". Hjemmehavn: Bergen Seiler til Langevåg på Bømlo for klargjøring til Fjordcruise i Hardanger. Drift overført til Fjord1 AS, Florø (18. mars 2024) 12. mai 2023: Satt i rute Hardangerfjordcruise, Odda - Lofthus - Ulvik - Eidfjord 5. september 2023: Lagt i vinteropplag i Flåm. 2. mars 2024: Til Bømlo Skipsservice. 7. mai 2024: Satt i rute Hardangerfjordcruise, Odda - Lofthus - Ulvik - Eidfjord 9. september 2024: Lagt i opplag for salg i Langevåg, Bømlo. 4. november 2024: Solgt til Fjordcharter Norway AS, Haus. Omdøpt: "Fjordcharter Adventure". 18. november: Seiler til Solund Verft |