Varangerfjord
Kallesignal: LCSO - IMO 8916853 - Hjemmehavn: Hammerfest
Siste rederi i Norge: Veolia Transport Nord, Hammerfest
|
Status: Liggende forlatt ved kai Astrakhan, Russland (mars 2021)
|
Loa: 38,82 m
Br: 9,44 m Dr: 1,65 m | De: 3,92 m BRT: 417 | NT: 125 | MDWT: 100 |
Passasjerer: 167 | Last: 3 biler
Fart: 37 knop Verft: Kværner Fjellstrand (1600) DNV |
Motor: 2 X MTU 16V396TE84
BHP pr motor: 2462 | KW: 1837 Fremdrift: Vannjet (KaMeWa) Skrog: Aluminium |
5. juni 1990:
Levert fra Kværner Fjellstrand AS (1600) til Finnmark Fylkeskommune, Vadsø. Drift: Finnmark Fylkesrederi og Ruteselskap. Loa: 38,82 m, Br. 9,44 og sertifisert for 167 passasjerer og 3 biler. med en fart på 37 knop. Satt i rute Kirkenes - Murmansk fra 14. juni. 25. august 1990: Satt i rute Hammerfest - Rognsund - Øksfjord - Loppastedene og Hammerfest - Hasvik - Øksfjord. 15. november 1990: Sammenstøt med moloen ved anløp av Hasvik. Utbedringer av flenge i skroget gjort ved slippen i Hammerfest. 15. juni 1991: Satt i rute Kirkenes - Murmansk 2. september 1991: Satt i rute Hammerfest - Rognsund - Øksfjord - Loppastedene og Hammerfest - Hasvik - Øksfjord. 26. november 1991: Eierskap overført til Finnmark Fylkesrederi og Ruteselskap, Hammerfest. 4. mai 1992: Satt i rute Honningsvåg - Hammerfest - Hasvik - Øksfjord - Bergsfjord - Tromsø. 13. juni 1992: Satt i rute Kirkenes - Murmansk 27. august 1992: Satt i rute Hammerfest - Rognsund - Øksfjord - Loppastedene og Hammerfest - Hasvik - Øksfjord. 8. juni 1993: Satt i rute Kirkenes - Murmansk 28. september 1993. Satt i rute Hammerfest - Hasvik - Bergsfjord - Tromsø (helg) og Hammerfest - Hasvik - Øksfjord - Loppastedene. 25. mars 1994: “Sørøy” kolliderer i “Varangerfjord” i indre havn i Hammerfest. Flenge over vannlinja rett foran babord motor. Juni 1994: Satt i rute Kirkenes - Murmansk September 1994: Settes inn i rute 003 Bygderuta i Sørøysund Juni 1995: Satt i rute Kirkenes - Murmansk 15. august 1995: Satt i rute Hammerfest - Rognsund - Øksfjord - Loppastedene 20. februar 1996: Midlertidig ambulansefartøy for Altafjorden og Rognsundet i tillegg til rutefart. 30. mars 1996: Satt i rute Skjånes - Langfjordnes - Nervei - Laggo - Smalfjord. 10. juni 1996: Satt i rute Kirkenes - Murmansk 20. juli 1996: Siste tur i Murmanskcruise, ruten legges ned pga sviktende passasjertall. Satt i rute Hammerfest - Rognsund - Øksfjord - Loppastedene og Hammerfest - Hasvik - Skjervøy - Tromsø. 15. august 1996: Satt i rute Hammerfest - Rognsund - Øksfjord - Loppastedene 26. mai 1997: Er på MTU-verkstedet i Bergen og på Oma Slipp etter. Passasjerantallet øket til 214. 22. juni 1997: Sommercruise Hammerfest - Honningsvåg, Nordkapp. Mars 1998: Er hos Kværner Fjellstrand, Rosendal for oppussing av salongene og påbygning av MDS Bølgedempesystem, 13. mai 1998: Utleid til Channel Hoppers, Jersey til rute Kanaløyene mellom Jersey, Southampton og Portsmouth i Storbritannia. Registrert i NIS. Nytt kallesignal: LCSO3 30. september 1998: Tatt i arrest av havnemyndighetene i Portsmouth. Årsak var at Channel Hoppers var skyldig over halv million norske kroner i havnekostnader. 1. november 1998: Lagt i opplag i Rypefjord utenfor Hammerfest. Våren 1999: Tilbake i rute Kanaløyene mellom Jersey, Southampton og Portsmouth. 11. august 1999: Utleie avsluttet. Oktober 1999: Opplag i Leirvik på Stord. 13. januar 2000: Registrert i NOR, nytt kallesignal: LJQI. Desember 2000: Oppgraderer redningsutstyret ved Kværner Fjellstrand, Omastrand. 6. april 2001: Til Hammerfest etter opplag på Stord, innom Rosendal Verft for nytt evakueringssystem. Lagt i opplag som reservefartøy. 14. august 2003: Drift og eierskap overført til Connex Norge, Hammerfest. 13. mars 2004: Motorhavari, seiler til Marhaug, Svolvær med en maskin. 14. april 2004: Tilbake til Hammerfest. 2004-2005: "Renøy" og "Varangerfjord" samseiler i rute 007 pga mye passasjerer i forbindelse Snøhvitutbyggingen på Melkøya. 1. mars 2006: Drift og eierskap overført til Veolia Transport Nord, Region FFR, Hammerfest 13. mars 2007: Solgt til CT Offshore ApS, Klintjebjerg (Danmark). Ombygget til personell/forsyningsskip for vindmølleparken ut i havet. Omdøpt "Nico". Nytt passasjerantall: 24. Salongen bygd om til å huse 14 enmannslugarer. 31. mai 2016: Solgt til Stream Shipping Ltd, Trust Company Complex, Majuro (Marshall øyene). Omdøpt: "Forward". Stasjoneres i Novorossijsk (Russland). 23. november 2019: Større brann i nedre salong forut ved kai i Astrakhan i elven Volga (Russland). Ikke meldinger om reparert etter brannen. |