Vingtor
Kallesignal: LIBP - IMO 9011569 - Hjemmehavn: Bergen
Siste rederi i Norge: Tide Sjø, Bergen
|
Status: Solgt til Dubai (2013)
|
Loa: 40 m
Br: 10,1 m Dr: m | De: 3,92 m BRT: 478 | NT: 155 | MDWT: 100 |
Passasjerer: 279
Fart: 35 knop Verft: Kværner Fjellstrand (1603) DNV |
Motor: 2 x MTU396TE74L
BHP pr motor: 2582 | KW: 1926 Fremdrift: Vannjet Skrog: Aluminium |
Desember 1990:
Levert fra Kværner Fjellstrand, Omastrand (1603) til Jet Cat Tours, Bangkok (Thailand) som "Pattaya Express". Loa: 40 m, br: 10,1 m og sertifisert for 279 passasjerer med en fart på 35 knop. 1991: Omdøpt "Jet Cat" 23. Mai 1996: Solgt til Hardanger Sunnhordlandske Dampskibsselskap, Bergen. Omdøpt: "Vingtor" og satt inn i Flaggruten (Bergen - Stavanger). Ny salong og nytt maskineri installert. 22. juni 1998: Kolliderer med "Sunnhordland" som nordgående i innseilingen til Haugesund. Ingen skadde ombord i Vingtor, båten bare en liten tur på verksted for utbredelse av skadene og tilbake i rute 24. juni. 27. august 1999: Lagt i opplag/reserve samt helgeturer i Bergen - Leirvik -- Ølen - Bergen. 15. november - 26. november 1999: Utleid til Fylkesbaatane i Sogn og Fjordane til rute Bergen - Selje. 29. november 1999: Tilbake i Flaggruten etter Sleipnerforliset. 21. mars 2000: Krasjet i kaien ved Kopervik. Liten skade. 2001: Drift og eierskap overført til HSD Sjø. 22. september 2001: På kongelig oppdrag i forbindelse med Prinsesse Marthas 30 årsdag. Fra Bergen til Ole Bulls hjem i Lysøen. Desember 2006: Drift overført til Tide Sjø AS, Bergen Februar 2010: Solgt til Simplioktisia VI, Hellas, omdøpt "Puglia Queen". Stasjonert på ferieøya Rhodos. |