Westcruise
Kallesignal: JXPP - IMO K102118 - Hjemmehavn: Ålesund
Dagens rederi: Go2Lofoten AS, Svolvær
|
Status: Hos Fjellstrand (2024)
|
Loa: 19,94 m
Br: 8 m Dr: m | De: 2 m BRT: 100 | NT: 40 |
Passasjerer: 92
Fart: 23 knop Verft: Ørjavik Industrier (3) NMD |
Motor: 2 x GM Detriot 12V71
BHP pr motor: 738 | KW: 550 Fremdrift: Propell (Servogear) Skrog: Aluminium |
Mai 1987:
Levert fra Ørjavik Industrier AS, Lyngstad (3) til KS Westcruise As, Aalesund. Charter Ålesund - Geiranger og Ålesund - Runde. 1988: Utleid til Møre og Romsdal Fylkesbåtar, Molde. 1989: Tilbakelevert. 15. juni 1990: Ny BRT: 68. 6. mai 1991: Solgt til Fjordwing AS, Strandebarm. Til ombygging (uvisst hvor). Nytt passasjerantall 88, Ny BRT: 85, NT: 34. September 1993: Drift overført til Hardanger Sunnhordlandske DS, Bergen. Innleid for rute Bekkjarvik - Austevoll - Hufthamar. 30. april 2000: Tilbakelevert. Drift overført til Fjordwing AS, Strandebarm. 10. oktober 2000: Solgt til Fylkesbaatane i Sogn og Fjordane, Florø. Satt i rute Gudvangen - Flåm. 25. juli 2001: Gikk på grunn ved Nerøyfjorden i rute fra Gudvangen til Flåm. Slept til land ved Tufte. Ingen personskader, men skade på begge propellene. Høsten 2001: Utleid til Hardanger Sunnhordlandske DS, Bergen for rute Lofthus - Norheimsund. 3. mai 2004: Solgt til Fjordservice AS, Stavanger. Satt i rute Stavanger - Flor&Fjære Sør Hidle. 20. april 2007: Satt i rute Stavanger - Byøyene - Hommersåk. 21. februar 2008: Eierskap overført til Tide Sjø AS, Bergen. 2009: Nye motorer: 2 x MAN LE410 ved GMC Kalhammeren i Stavanger. 10. mai 2010: Solgt til Westcruise AS, Bergen 3. november 2014: Solgt til RS Maritime AS, Ålesund. 5. januar 2015: Satt i rute Molde - Bolsøya som erstatning for stengt Fannefjordtunnel. 19. januar 2015: Ruten opphører etter Fannefjordtunnelen åpner for trafikk. 11. mai 2016: Solgt til Fjordcharter Norway AS, Haus. 22. juni 2023: Solgt til GO2Lofoten AS, Svolvær. 12. mars 2024: Omdøpt: "Alea of Lofoten" |