Fjorddronningen
Kallesignal: LHOO - IMO 9116462 - Hjemmehavn: Tromsø
Siste rederi i Norge: Hurtigruten AS, Narvik
|
Status:
|
Loa: 38 m
Br: 11,2 m Dr: m | De: 3,86 m BRT: 571 | NT: 187 |
Passasjerer: 336
Fart: 33 knop Verft: Båtservice Holding (10) NSC |
Motor: 4 x MTU 12V183TE
BHP pr motor: 849 | KW: 625 Fremdrift: Propell (Servogear) Skrog: Aluminium |
1. mai 1995:
Planlagt levert fra Båtservice Holding, Mandal (10) til Troms Fylkes Dampskipselskap, Tromsø. Loa: 38 m, br: 11.2 m og sertifisert for 336 passasjerer med en fart på 33 knop. Noe utsatt pga problemer med oppnå servicefart. 3. august 1995: Levert til Troms Fylkes Dampskipselskap, kontraktsfart oppnådd ved utskifting av propeller. Satt i rute Tromsø - Finnsnes - Harstad Mai 1996: Sammenstøt med Prostneset kai i Tromsø, teknisk svikt årsak til sammenstøtet. 7. juni 2002: Kraftig sammenstøt i ti knops fart med Prostneset kai i Tromsø, syv personer skadet i sammenstøtet. Teknisk svikt årsak. 15. oktober 2004: Omdøpt: "Fjorddronningen II" 20. desember 2004: Motorstans i rute fra Finnsnes i retning Harstad. "Vågsfjord" kommer til unnsetning og får slepet fartøyet til Harstad. 18. mars 2005: Lagt i opplag som reserve i Harstad. 25. april 2005: Lagt i opplag som reserve i Tromsø. 1. mars 2006: Drift og eierskap overført til Hurtigruten Group ASA, Narvik. 11. september 2007: Drift og eierskap overført til Hurtigruten ASA, Narvik. 18. februar 2010: Solgt til Orsa Otel Market Ltd. St., Bodrum (Tyrkia). Omdøpt: "Aegan Queen". Nytt kallesignal: TCYS3. Satt i rute Rhodos - Symi - Kos - Kalymnos - Leros - Lipsi - Patmos (Hellas). 2011: Satt i rute Fethiye (Tyrkia) - Rhodos (Hellas). 2015: Solgt til Yuksel Turizm Seyahat Sanayi, Fethiye (Tyrkia). Mai 2018: Solgt til Tilos Travel, Bodrum (Tyrkia). Omdøpt: "Sea Star Makri". |